söndag 15 januari 2017

Köttfärs- och zucchinigratäng

En smakrik köttfärsgratäng där nyttigheter som zucchini och blomkål har smygit sig in. Och tur är väl det för, framför allt, den tunnskivade blomkålen tillför lätt tuggmotstånd till den annars mjuka gratängen. Smaken däremot står tomatsåsen och örtkryddorna oregano, timjan och basilika för! Båda mina små barn (1 och 3 år) åt med god aptit. Eller ja, åtminstone den lilla. Den stora får man kämpa med innan han vågar smaka på nyheter men när väl det var gjort fick den omdömet "mumsig". Till barnen serverade jag pasta som tillbehör, själv nöjde jag mig med sallad idag. (Eftersom vi kör ett test med Mjölkfri mat nu bytte jag ut mozzarellan mot ett mjölkfritt alternativ)
   

Köttfärs- och zucchinigratäng

        1 gul lök
        2 vitlöksklyftor
        700 g blandfärs
        2 tsk oregano, torkad
        2 tsk timjan, torkad
        2 tsk basilika, torkad
        1/2-1 tsk salt
        400 g finkrossade tomater
        1/2 blomkålshuvud
        1/2 zucchini
        125 g mozzarella

        Skala och finhacka lök och vitlök. Stek löken mjuk utan att den tar färg i en stekpanna. Tillsätt färsen och bryn den. Krydda med oregano, timjan, basilika och salt. Häll i de finkrossade tomaterna och låt det puttra ihop ett par minuter.
         
    • Skölj och skiva blomkålen tunt och skölj och grovriv zucchinin. Krama ur vätskan ordentligt från zucchinin. Blanda ihop köttfärssåsen med blomkål och zucchini i en ugnsfast form. Toppa med skivad mozzarella och sätt in i ugnen i 200 grader, ca 15 minuter.
    • Grovriven zucchini och tunt skivad blomkål ligger på skärbrädan i väntan på att köttfärssåsen ska bli klar på spisen

      Blanda köttfärssås med zucchini och blomkål direkt i ugnsformen

      Blandat och nästan klart, återstår bara att toppa gratängen med skivad mozzarella

       
      Färdig för servering! (Jag hade riven mjölkfri ost den här gången, men i vanliga fall hade jag använt skivad mozzarella)

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar