söndag 11 maj 2014

Rabarberkladdkaka

Kladdkaka på rabarber. Har ni testat det? Syrlig rabarber möter söt kladdkaka och bli en inte lika söt kaka. :-) Jag gräddade min aningens för länge (30 minuter) så den blev inte så kladdig som jag tänkt mig, men det funkade fint ändå. Jag serverade den med jordgubbsglass. Vispgrädde eller vaniljglass är också gott till!


Rabarberkladdkaka

100 g rabarber
0,5 dl + 3 dl strösocker
100 g smör
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl vetemjöl


Skär rabarbern i små bitar. Lägg rabarberbitarna och 0,5 dl socker i en kastrull och koka det tills det blir en kompott. (det mesta av vätskan ska koka bort och rabarberbitarna bli mosiga). Ta kastrullen av värmen och rör ner smöret (delat i mindre bitar).

Rör ihop ägg, socker (3 dl) och vaniljsocker. Rör ner mjölet och därefter rabarberkompotten. 

Häll smeten i en smord bakform (22 cm i diameter). Grädda i 200 grader, 25-30 minuter. Servera ljummen med glass eller vispgrädde.

1 kommentar:

  1. Vilken kul variant av den traditionella kladdkakan! Det här ska lagas:)

    SvaraRadera