tisdag 28 januari 2014

Vit chokladkladdkaka med banan

En söt kladdkaka smaksatt med vit choklad, mosad banan och dekorerad med skivad banan. Jag hade ingen grädde hemma så jag serverade kakan med turkisk yoghurt som jag blandade med lite ljus sirap.



Vit chokladkladdkaka med banan

100 g smör
150 g vit choklad
3 ägg
2 msk ljus sirap
1/2 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 bananer

Smält smöret i en kastrull. Hacka chokladen och rör ner den i det varma smöret. Rör ner ägg (ett i taget), sirap och socker. Blanda i vetemjöl, vaniljsocker och salt. Mosa en banan och rör ner den i smeten.

Kläm fast ett bakplåtspapper i en springform med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Häll i smeten och lägg på tunt skivad banan. Grädda i 175 grader, ca 20 minuter.

Låt den svalna och servera med t.ex hallon och vispad grädde.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag ville bara tacka för ett kanonbra recept på snabba frukostbullar! Googlade imorse och hittade ditt recept. Vilken frukost vi fick! :)

    Jag har bloggat om det här, hänvisar till dig förstås, http://recept.emschen.se/snabba-frukostbullar/

    Tack!

    SvaraRadera