lördag 18 januari 2014

Citronkladdkaka

Äsch då! Inte hann jag med att lägga ut de recept jag hade tänkt innan jul, efter jul, innan nyår, efter nyår... Men bättre sent än aldrig.. Vi får väl se hur många recept jag hinner lägga ut innan jag glömmer bort hur jag gjorde. ;-)

Theo (5 månader) och jag har denna vecka återupptagit min gamla hobby - bakning! Tre eftermiddagar i rad har han hängt i bärselen på min mage medan jag försökt åstadkomma godsaker. Aldrig har väl mina armar varit så långa som de är nu! Theo fäktar för fullt med sina händer i jakt på en degbunke, visp, äggkartong eller annat spännande att sätta tänderna i (inte bokstavligen eftersom han än så länge är tandlös!), medan jag jobbar med så raka armar jag kan för att han inte ska lyckas.

Det här är en kaka vi bakade tillsammans i veckan. Citronkladdkaka. Det är precis som det låter en seg, kladdig kaka med en frisk smak av citron. Serveras gärna kall med lättvispad grädde.


Citronkladdkaka
 2 ägg
2,5 dl socker
150 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 citron
1,5 dl vetemjöl


Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt rivet skal och saft från citron. Smält smöret, rör ner det och vaniljsocker. Vänd i vetemjöl.

Häll smeten i smord, bröad form. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ungefär 35 minuter (Jag hade en liten form på 20 cm och gräddade kakan i 40-45 minuter).

Sikta florsocker över kakan och servera tillsammans med lättvispad grädde.

1 kommentar:

  1. Det här låter ju jätte gott! Måste jag nog nästa ta och prova. =)

    SvaraRadera