söndag 19 januari 2014

Bakade banan- och mjölkchokladbakelser

Till efterrätt igår testade jag ett recept från ICAs app. Jag använde sökordet "banan" eftersom jag ville ha tips på vad jag kunde hitta på med de två väl mogna bananerna som låg på fruktfatet på köksön. Valet föll på "bakade banan- och mjölkchokladbakelser". Det är inget bakpulver i smeten så det färdiga resultatet påminner om chokladfondant fast med mycket banansmak. Jag gjorde fyra portioner och gräddade dessa i 17 minuter, vilket gav ett löst innehåll med aningens för tjocka kanter. Alltid svårt att veta när lagom infaller, men i de formar jag använde kunde jag minskat gräddningstiden med en minut. Två bakelser åt vi igår, ljumma, och två idag, kylskåpskalla. Gott vilket som men tanken är att de ska ätas varma/ljumma. Som kalla passar de bra som alternativ till kladdkakemuffins. :-)


 
Bakade banan- och mjölkchokladbakelser
4-6 port
                            
150 g mjölkchoklad
2 medelstora bananer
75 g smör
2 ägg
1 äggula
1 dl socker
1/2 dl muscovadoråsocker
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1 1/2 dl vetemjöl


Sätt ugnen på 200°C. Smörj och sockra ugnssäkra portionsformar (à ca 1 1/2 dl).

Hacka chokladen fint. Mosa 3/4 av bananerna. Skär den resterande halvan i 6 bitar (för 6 port).

Smält smöret och blanda i chokladen. Rör tills chokladen smält. Tillsätt ägg, socker, muskovadosocker, vaniljsocker, salt samt den mosade bananen. Tillsätt vetemjölet och rör om.

Fördela smeten i formarna och lägg en bit banan i varje. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt svalna något och vänd sedan upp bakelserna på tallrik.

Servera med en kula vaniljglass eller lättvispad grädde.


Före gräddning

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar