tisdag 17 december 2013

Pepparkaksglass med pepparkaksdeg

Jag gjorde en sats pepparkaksdeg i början av december med den goda tanken att i år ska jag minsann baka pepparkakor. Men degen, som är det absolut bästa med pepparkaksbak, var tydligen extra god i år för efter en vecka fanns det bara en tummetott deg kvar i bunken. Resten låg i min och sambons mage utan att en enda pepparkaka hade bakats! Nästan. En liten degklump hamnade i den här glassen (som tur var!) innan skålen var helt tom. Receptet på pepparkaksglassen kommer från www.glassrecept.se - det enda jag gjorde var att klicka i små bitar pepparkaksdeg innan glassen stelnade helt. Gott men sött, kanske lite frukt till hade lättat upp den.

PS. Glassen på bilden ser mer ut som soppa än glass eftersom jag tog fram den att tina en stund innan vi skulle äta den. Under tiden vi väntade tyckte Theo det var läge att äta så glassen fick stå framme lite längre än jag planerat.. :-)



Pepparkaksglass med pepparkaksdeg

3 dl vispgrädde
3 dl mjölk (3%)
1 tsk kanel
1/2 tsk kryddnejlika
1/2 tsk ingefära
1 msk mörk sirap
2 äggulor
1 ägg
1 dl strösocker
pepparkaksdeg

Värm grädde, mjölk, kanel, kryddnejlika, kardemumma och sirap i en kastrull till ca 85 grader (OBS! får ej koka). Ställ åt sidan för att svalna lite.

Vispa äggulor, ägg och socker pösigt. Vispa ner detta i mjölkblandningen. Värm på försiktigt igen. Vispa tills smeten tjocknat (sker vid 82-85 grader). Häll upp i en bunke och kyl smeten snabbt genom att ställa bunken i kallt vattenbad. För att kryddsmakerna ska utveckla sig mera kan du ställa smeten i kylen över natten. Täck den i så fall.

Kör smeten i en glassmaskin i ca 30-45 min. Klicka i små bitar av pepparkaksdeg när glassen börjar stelna. Servera direkt eller ställ i frys. Utan glassmaskin: Häll smeten i en bunke och ställ i frysen. Rör om då och då under infrysningen tills massan har fått fast konsistens. Rör ner små bitar av pepparkaksdeg när glassen börjar stelna. Frystid 3-4 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar