torsdag 21 november 2013

Thailändsk kycklingsoppa - Tom ka gai

Det sista receptet på thaimat på ett tag! :-) Det är visserligen gott med thaimat ibland men nu har vi gått tillbaka till mjölkinnehållande kost och sonen har inte visat några tecken på magont!

Jag gjorde en buljongsoppa förra veckan med smak av lime, ingefära och chili. (recept från ICA). Egentligen tycker jag mer om krämiga soppor så jag tyckte att den här var lite... tråkig! Det får mig att tänka på vad en äldre släkting till mig sa när hon blev bjuden på morotssoppa "Tack för soppan, den var mer nyttig än god!". Riktigt så illa var dock inte detta, men hon hade en poäng den där damen... nyttiga soppor är sällan lika goda som de onyttiga. :-)


Thailändsk kycklingsoppa - Tom ka gai
4 port

400 ml kokosmjölk
5 dl kycklingbuljong (vatten och buljongtärning eller fond)
1 tsk hackade limeblad
2 citrongräs
3 kycklingfiléer
125 g champinjoner
2 morötter
1 spansk peppar
2 msk finriven färsk ingefära
1/2 påse (à 125 g) salladslök
salt
1 lime


Koka upp kokosmjölken och kycklingbuljong med limeblad och krossat citrongräs. Sänk värmen och låt sjuda ca 5 minuter.

Skär kycklingfiléerna i strimlor. Skär svampen i tunna skivor. Skala och skiva morötterna. Dela, kärna ur och hacka spansk peppar samt skala och riv ingefäran.

Tillsätt kyckling, champinjoner, morötter, chili och ingefära. Låt sjuda tills kycklingköttet är mört, ca 5 minuter.

Ansa och skär salladslöken i tunna skivor. Lägg salladslöken i soppan och smaka av med salt och pressad limesaft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar