måndag 11 november 2013

Kycklingwok med cashewnötter

Asiatisk mat är oftast ett säkert kort när det gäller mjölkproteinfri mat. Jag är inte tillräckligt säker på smaksättning av sådan mat så jag tog hjälp av ICAs app för att hitta detta recept. Jag smaksatte maten enligt receptet med 2 msk röd currypasta vilket var aningens för starkt för min smak. I receptet nedan skriver jag därför 1-2 msk!


Kycklingwok med cashewnötter

400 g kycklingfilé
1 litet blomkålshuvud
1 röd lök
1 röd paprika
1 dl cashewnötter
1 vitlöksklyfta
3 tsk fisksås
2 msk ostronsås
1-2 msk röd currypasta
Olja
Salt & peppar

Skär kycklingen i bitar. Dela blomkålshuvudet i mindre buketter, hacka rödlöken och strimla paprikan.

Värm olja i en wokpanna eller stor stekpanna. Häll i kyckling och blomkål, rör om då och då. Tillsätt lök, paprika och cashewnötter - woka i 2 minuter till. Krydda med salt och peppar. Rör ner fisksås, ostronsås och röd currypasta (mängd efter smak) och pressa i en klyfta vitlök.

Servera med jasminris, sweet chilisås och ev. färsk koriander och cashewnötter.
Woka blomkål och kyckling först, tillsätt paprika, lök och cashewnötter.

Smaksätt med vitlök, fisksås, ostronsås och röd currypasta.


1 kommentar: