torsdag 7 november 2013

Fläskfilé med citronbulgur och aioli

Jag som är van att använda smör och grädde i min matlagning har fått tänka om sista tiden för att maten ska bli mjölkfri. Till den här rätten hade det t.ex varit gott med tzatziki men eftersom det innehåller mjölkprotein använde jag aioli istället. (köpte en färdig - gjord på bl.a rapsolja, äggula och vitlök). Jag hade en skvätt vitlöksmarinad över sedan sommarens grillningar som jag hällde över fläskfilén innan jag stekte den i ugn. Det här tillsammans med en bulgur- och quinoasallad som är smaksatt med lite citron blev väldigt gott! 
 
 

Fläskfilé med citronbulgur och aioli
4 port
 
500 g fläskfilé
Salt, svartpeppar
Vitlöksmarinad
 
Citronbulgur
2 port quinoa
2 port bulgur
1 citron (1 msk citronsaft)
1 msk olivolja
Salt, svartpeppar
4 blad salladskål
1/2 gurka
1 gul paprika
10 körsbärstomater
 
Aioli (hemmagjord eller köpt)

 
Putsa fläskfilén, krydda med salt och svartpeppar och bryn den sedan i smör i en stekpanna. Pensla filén med vitlöksmarinad och stek i ugn, 150 grader ca 25-30 minuter tills innetemperaturen är 60-65 grader (för ljust rosa alt. genomstekt). Låt köttet vila i 10 minuter innan du skär upp det.
 
Koka 2 portioner vardera av bulgur och quinoa (alt enbart bulgur) enligt anvisning på förpackningen. Låt dom vila i 10 minuter, lägg sedan bulgurn och quinoan i samma skål. Blanda 1 msk citronsaft med 1 msk olivolja, krydda med salt och peppar. Häll dressingen över bulgur/quinoablandningen. Låt kallna.
 
Strimla salladskål fint, skala och kärna ur en halv gurka - skär den i små tärningar, skär paprika i små tärningar och tomaterna i åtta delar. Blanda grönsakerna med den avsvalnande bulgurblandningen.
 
Skiva upp fläskfilén, servera med citronbulgur och en klick aioli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar