torsdag 21 november 2013

Chicken red curry

Kycklingfärs är något jag inte använt mig av tidigare. Här hittade jag ett recept på kycklingköttbullar i en sås med röd curry, paprika, morötter och sockerärter. Jag gillar rätter med röd curry men jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag tyckte om kycklingköttbullarna... lite märkligt att de är så fasta i köttet jämfört med vanliga köttbullar. En okej rätt! :-)



Chicken red curry (kycklingköttbullar i röd curry)

500 g kycklingfärs
1 äggula
1/2 msk röd currypasta 
1/2 tsk salt
1 krm peppar
4 portioner ris (gärna jasminris)
1 gul lök
1 röd paprika
2 morötter
1/2-1 msk röd currypasta
1 msk neutral olja
600 ml kokosmjölk
75 g sockerärter
1 tsk socker
1 tsk salt

Blanda kycklingfärs med äggula, röd curry och krydda med salt och peppar. Forma färsen till köttbullar.

Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.

Skala, dela och skär löken i tunna skivor. Dela, kärna ur och strimla paprikan. Skala och skär morötterna i 1/2 cm tjocka skivor. Fräs lök och currypasta i oljan ca 2 minuter i stekpannan. Blanda i paprika och morötter. Fräs ytterligare någon minut. Rör ner kokosmjölk och vatten. Låt koka ca 3 minuter. Lägg köttbullarna i såsen och koka dem klara under lock ca 10 minuter. Tillsätt sockerärterna när ca 3 minuter återstår av koktiden. Krydda med socker och salt.

Servera köttbullarna med kokt ris.

Kycklingköttbullar kokas i såsen, under lock i ca 10 minuter.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar