söndag 16 september 2012

Toast skagen

Efter jobbet igår åkte jag till mataffären för att handla. Siktet var inställt på lax som jag skulle köpa i fiskdisken, vilket jag också gjorde, men ner i påsen slank även 3 hg färska räkor med. Räkorna blev till varsin toast skagen igår medan laxen blev söndagsmiddag istället. Två saker som skiljer den här toast skagen mot dom jag gjort tidigare. 1 - jag köpte färska räkor (undvik de som ligger i saltlake!) 2 - jag rostade brödet i en stekpanna med smör (mycket godare än att torrosta i en brödrost!).


Toast skagen
2 pers

250-300 g räkor med skal
1/2 dl majonnäs (Hellmann's)
1/2 dl créme fraiche
2 msk hackad dill
1 msk finhackad rödlök
Salt, svartpeppar
Lite citronsaft

2 skivor formfranska
Salladsblad
Körsbärstomater

Skala räkorna och hacka dom grovt. Lägg i en bunke och blanda med majonnäs, créme fraiche, finhackad rödlök och hackad dill. Smaksätt med salt, peppar och lite citronsaft.

Rosta brödskivorna i riktigt smör i en stekpanna, dela dom sedan mitt itu på diagonalen. Dekorera och lägg upp enligt eget tycke och smak. Jag använde mig av kruksallad, miniplommontomater, en citronskiva, lite hackad rödlök och en dillkvist.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar