onsdag 19 september 2012

Knäckig äppelpaj

För ett par veckor sedan hälsade vi på svärmor i Skåne och fick med oss några äpplen hem från hennes äppelträd. Av en del av dessa äpplen gjorde jag en himskans trevlig paj med knäckigt täcke. (Efter ett par dagar i kylen är pajen fortfarande lika god trots att det knäckiga täcket har mjuknat).



Knäckig äppelpaj

5-6 äpplen
1 msk kanel
2 msk socker

150 g smör
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl socker
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl mjölk
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker


Skala och skär äpplen i tunna skivor. Blanda med kanel och socker i en bunke, häll sedan ut äppelskivorna i en pajform (ca 25 cm i diameter).

Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna i en bunke, häll över smör, sirap och mjölk och rör om. Klicka ut smeten över äppelbitarna.


Grädda mitt i ugnen 200 grader ca 20 min tills pajen har fått fin färg.

 
 
 

4 kommentarer:

  1. Det är ju nu man ska passa på att göra äppelpaj nu när det finns så mycket svenska äpple.
    Den här verkar supergod!!

    SvaraRadera
  2. Denna ska jag göra ikväll!

    SvaraRadera
  3. Hej! Detta recept lät supergott, därför bestämde jag och mina väninna att vi skulle göra denna knäckiga äppelpaj ikväll! Hoppas den smakar, tack för recepetet!!! KRAM

    SvaraRadera