torsdag 13 september 2012

Chokladmilkshake

Den här satt som en smäck igår! Jag hade en ledig dag mitt i veckan och sambon är sjukling och hemma från jobbet. Solen sken så jag passade på att börja höststäda trädgården men fick såklart avbryta för en paus efter en tids hårt arbete. I pausen mixade jag ihop den här glassiga chokladmilkshaken till både sambons och min stora glädje! ;-)

PS. Mängderna nedan är enbart höftade och uppskattade i efterhand till vad jag tror blev slutresultatet. Jag började lite lätt och fyllde sedan på med mer glass och mjölk tills jag var nöjd både med volym och konsistens.



Chokladmilkshake
2 stora glas

6 dl vaniljglass
2-3 dl mjölk
Några matskedar O'hoj chokladsås

Skopa upp vaniljglass i en hög mixerskål. Häll på lite mjölk och mixa med en stavmixer tills det blir en slät smet. Tillsätt mer glass eller mjölk tills du får önskad konsistens. Tryck i några matskedar chokladsås från tub, mixa och smaka av.

För en tjusig dekorering kan man ringa chokladsås på glasets insida. Häll i milkshaken, toppa ev med vispad grädde och riven mörk choklad.

2 kommentarer: