torsdag 13 september 2012

Banan- och kanelkaka med choklad

Här är det mesta sig likt - jag jobbar, lagar mat och bakar nån gång emellanåt men är tokkass på att ta steget vidare och visa er att jag faktiskt inte baara ligger på soffan när jag kommer hem från arbete. ;-) Den här saftiga och goda kakan bjöd jag t.ex. kollegorna på förra veckan. :-) En banankaka med smak av kanel och hackade bitar av mörk och ljus choklad. Rekommenderas!



Banan- och kanelkaka med choklad

100 g smör
1 dl mjölk
3 ägg
2,5 dl socker
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kanel
2 bananer
100 g ljus choklad
100 g mörk choklad

Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg och socker pösigt. Bland mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel i en skål. Rör ner det i äggsmeten. Mosa bananerna och rör sedan ner dom i smeten. Häll i smör- och mjölkbladningen. Hacka chokladen och vänd ner i smeten.

Smöra och bröa en springform (20 cm i diameter). Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 45-50 minuter.

3 kommentarer:

  1. Ser riktigt smarrig ut och vem kan motstå kombon banan, choklad och kanel liksom?

    SvaraRadera
  2. När lägger man i chokladen?

    SvaraRadera
  3. Upptäckte att jag missat chokladdetaljen själv idag när jag gjorde ett nytt bak, men tack så mycket för påminnelsen! :-)

    SvaraRadera