måndag 18 juni 2012

Persiljejärpar med färskpotatissallad

Persiljejärpar serveras enligt husmanskostens alla regler med kokt potatis och gräddsås. Naturligtvis är det jättegott, vilket bland annat Fröken Dill skriver om i sin blogg - det är hennes recept på järpar jag använder! Men. Jag hade redan bestämt mig för att göra färskpotatissalladen och satt och funderade på vad jag skulle ha till denna. Eftersom det bl.a är persilja i den tänkte jag är persiljejärpar borde ju passa finfint till. Sparrisen serverade goda vänner till oss i lördags - supergoda, så jag var tvungen att göra likadana och ha med dessa också på tallriken. Hopkok skulle man alltså kunna säga :-)


Persiljejärpar med krämig färskpotatissallad
4 port

500 g blandfärs
1/2 dl ströbröd
1 dl mjölk
1/2 gul lök
1 ägg
1/2 dl finhackad färsk persilja
1 tsk salt
Svartpeppar
Worcestershiresås

Persiljesmör:
50 g smör (rumsvarmt)
1 dl persilja
1 msk shalottenlök
1 vitlöksklyfta
Salt och peppar

Låt ströbrödet svälla i mjölken 10 minuter. Finhacka löken. Blanda i ägg, lök, persilja, salt, peppar och en skvätt worcestershiresås. Arbeta in färsen i röran.

Finhacka shalottenlöken. Mosa samman smör, shalottenlök, finhackad persilja, riven vitlök, salt och peppar. 

Forma avlånga järpar av färsen, gör en liten skåra med ett finger och fyll med en tesked persiljesmör, täck sedan med färs igen. Stek järparna i smör på medelvärme tills de fått fin färg, efterstek i ugn - 150 grader ca 15 minuter.

Servera med krämig potatissallad och smörstekt sparris med parmesan.

Forma åtta järpar av färsen

Smörstekt sparris med parmesan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar