lördag 23 juni 2012

Blåbärsmuffins

Förutom jordgubbar så blev det några deciliter gräddfil kvar efter midsommarfirandet. Hittade det här superenkla receptet på muffins, rotade lite i svärmors skåp och såg att hon hade alla andra ingredienser hemma - så jag lånade hennes kök och fixade ihop några muffins till fikat. Det behövs ingen visp till det här receptet, med två skålar och en slickepott kommer du långt! Jag reagerade också på att det är en hel matsked bakpulver i smeten - men så ska det vara och det ger ingen bismak till muffinsen. :-)



Blåbärsmuffins
6 stora

3 dl gräddfil
2 dl socker
60 g smör
1 ägg
4,5 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 msk (!) bakpulver
200 g blåbär

Rör ihop gräddfil och socker. Smält smöret och rör ner det. Rör ner ägget. Blanda mjöl, vaniljsocker, bakpulver och blåbär i en skål. Vänd snabbt ihop mjölblandningen med sockersmeten med hjälp av en slickepott.

Placeera 6 muffinsformar i en muffinsplåt. Fyll formarna med smet. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader, ca 25 minuter.

5 kommentarer:

  1. Mums! Ser väldans smaskiga ut!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar att använda gräddfil i muffins, de blir så saftiga och goda då

    SvaraRadera
  3. Låter jättegott! Jag bakade apelsinbiskvier från som jag hittade recept på här för några dagar sedan, de blev väldigt goda! :) Så tack för det receptet! :)/Mathilda

    SvaraRadera
  4. Ser goda ut
    Blir att skriva ut och pröva

    SvaraRadera