tisdag 17 april 2012

Mörrumsgryta

En riktigt god laxsås som jag snubblade över på Matklubben! Har ändrat lite småsaker efter min smak men på det stora hela är det samma recept.
Vinäger är något jag sällan använder i matlagning, men det gör verkligen mycket för smaken i den här såsen så hoppa inte över den!


Mörrumsgryta
4 port

300-400 g lax (jag hade 300 g blandade lax- och torsktärningar)
1/2 gul lök
1 stor morot
1 citron
2 dl vatten

3 dl matlagningsgrädde
2 msk skaldjurfond (eller fiskfond)
1,5 msk vitvinsvinäger

2 msk vetemjöl (utspätt i lite vatten)
2 msk fryst dill (eller 1 knippa färsk)
2 msk smör
Salt
Peppar



Hacka löken fint och riv moroten grovt. Fräs lök, morot och finrivet skal av en citron i 2 msk smör i ca 5 minuter (tills löken mjuknar men inte får färg). Häll i vatten, grädde och skaldjurfond och grädde.  Häll i vinäger och låt såsen koka i någon minut. Red såsen med vetemjöl utrört i lite vatten (maizena fungerar såklart också jättebra men jag hade inte det hemma idag), koka ytterligare 5 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Häll i en påse med blandade lax- och torsktärningar (dela bitarna en gång till på mitten) alt. tärna lax i cm-små bitar och vänd ner i den varma såsen tillsammans med dillen. Låt laxen dra i såsen tills den är färdig, ca 5 minuter.

Servera med potatis, ris eller pasta.

1 kommentar:

  1. Hej,

    Har hittat massa smidiga och goda recept hos dig. Ska jag komma ihåg för framtida receptsök.

    Kram Malin

    SvaraRadera