måndag 23 april 2012

Grötbullar

Jag vet hur uppskattat det är med nybakade frallor till frukost och tycker själv att det är extra roligt att bjuda på det när vi har haft övernattningsgäster. Men. Det får inte ta alltför lång tid där på morgonkvisten. ;-) Jag använder mig gärna av recept som har kort jästid. De här frallorna ska t.ex. bara jäsa 30 minuter totalt, det är lagom. Fast det viktigaste är ändå att frallorna är mjuka, saftiga och goda!


Grötbullar
16 st

1,5 dl havregryn
2,5 dl mjölk
0,5 tsk salt
50 gr smör
1 pkt jäst
2,5 dl vatten
0,5 dl sirap
ca 10-12 dl vetemjöl



Koka ihop havregryn, mjölk och salt till en gröt. Smält ner smöret i gröten. Häll gröten i en assistent (eller stor bunke) och tillsätt vatten. Rör om tills grötblandningen är ljummen (ca 37 grader). Smula ner jästen och rör om tills den har löst sig. Häll i sirapen i smeten och därefter mjölet, knåda till en deg.

Dela degen i 16 delar, baka ut till bullar direkt och lägg dom på en bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter.

Grädda i 200 grader i 10-12 minuter mitt i ugnen.

4 kommentarer:

  1. Oj, snubblade in på din blogg när jag kollade in listan på matbloggstoppen. Namnet på din blogg påminde så mycket om min egna nystartade http://goodthingsmyway.blogspot.se/ att jag var tvungen att kika. Vi har tom samma mall (fast det är väl många som har...=)...).

    Väldigt fin blogg du har!

    SvaraRadera
  2. Gott med gröt i bröd och så runda och fina dina bröd blev!

    SvaraRadera
  3. Håller just nu på att baka dina grötfrallor, tänkte testa med att pensla med ägg och strö på lite solrosfrön också. Vi får se hur det blir :-) /Agneta

    SvaraRadera
  4. Denna har blivit en favorit hemma! Tack för receptet!

    SvaraRadera