måndag 30 januari 2012

Viktors köttbullepastasallad

Min barndomsväns åttaåriga son Viktor var på besök hos oss i helgen. Jag frågade vad han ville ha till middag i lördags och fick till svar att han ville ha sin näst bästa rätt (den bästa, taco, hade han nämligen ätit dagen innan). Sin näst bästa rätt var Köttbullesallad! Oookej, sa jag förvånat och tänkte tyst för mig själv "kan sallad vara en åttaårings favoriträtt" samtidigt som jag såg en bild framför mig på några salladsblad och köttbullar liggandes på en tallrik. Vad innehåller den undrade jag? Han förklarade utförligt men sa även att jag skulle ringa till hans mamma för att kolla att allt var rätt. Det var det, sånär som att han hade glömt baconet. Jag frilansade mängderna men fick med beröm godkänt av Viktor! :-) Själv hällde jag även på kebabdressing på min portion, det är inte tvunget med dressing men jag tyckte det var gott med något såsigt till. 



Viktors köttbullepastasallad
4-5 port

1 liter spiralpasta (okokt)
ca 40 köttbullar (Mamma Scan)
1 grillat kycklingbröst
1 pkt bacon
1 stor röd paprika
1 burk majs
1/2 gurka
Salt, svartpeppar

Koka pastan, skölj den sedan i kallt vatten. Skär baconet i 2 cm breda skivor och stek dom tills de är välstekta men inte knapriga. Bena ur köttet från det grillade kycklingbröstet och skär i mindre bitar. Halvera köttbullarna.
Blanda pasta, köttbullehalvor, kycklingkött, stekt bacon, majs, gurka i kvartar och paprika skuren i små bitar. Salta och peppra.

Servera pastasalladen kall som den är eller med valfri dressing (vi hade Simsalabims milda kebabsås)

Simsalabims milda kebabsås smakade bra till detta!

Köttbullepastasallad med kebebsås


1 kommentar: