söndag 22 januari 2012

Bananmuffins med mjölkchoklad

Av de andra två nästan övermogna bananerna bakade jag muffins. Saftiga goda muffins fyllda med stora bitar av mjölkchoklad. :-)



Bananmuffins med mjölkchoklad
16 små eller 8 stora

100 g smör
2 ägg
3 dl socker
2 väl mogna bananer
6 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
½ tsk salt
200 g mjölkchoklad
1¾ dl filmjölk, gräddfil eller mjölk

Smält smöret. Vispa ägg, socker och banan till en nästan jämn smet. Blanda ner alla torra ingredienser. Tillsätt smält smör och filmjölk/gräddfil/mjölk. Skär chokladen i grova bitar och vänd ner den i smeten.


Fördela smeten i muffinsformar, gärna placerade i en muffinsplåt. Grädda mitt i ugnen i 175 grader, ca 12-17 min (normalstora muffins) eller 20-25 min (stora muffins), kontrollera med en potatissticka om de är klara.

(Jag gjorde 8 stora muffins, gräddade i ca 27 minuter. Då var stickan fortfarande fuktig men konsistensen fast)

 


3 kommentarer:

  1. Hmm detta lät ju spännande =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Banan är verkligen en väldigt god fyllning i bakverk! Nu blev jag supersugen på dina muffins eller den banankaka som en av mina vänner brukar göra på samma idé...

    SvaraRadera
  3. Vad lyxigt med mjölkchoklad i:-)

    SvaraRadera