onsdag 7 december 2011

Laxburgare med mangosalsa

Efter en tre timmar lång tupplur efter jobbet så masade jag mig iväg till affären och köpte de sista ingredienserna för att göra laxburgare med mangosalsa. Jag köpte en bit lax för ett par dagar sedan utan att veta riktigt vad jag skulle göra med den. Hittade det här receptet på Matklubben och tyckte det var lagom avancerat en onsdagskväll! ;-) Salsan var riktigt god (jag hade ingen salladslök i), tror även att den passar riktigt bra till sommarens grillmiddagar!




Laxburgare med mangosalsa
4 port

Laxburgare
500 g skinn- och benfri laxfilé
1 spansk peppar
1 tsk salt
Rivet skal av en lime
2 msk potatismjö

1/2 dl matyoghurt
1 salladslök (eller 4 cm purjolök)

Mangosalsa
1 mango (eller 1 paket fryst mango)
2 dl matyoghurt
1 salladslök

1 spansk peppar
Saften av 1 lime

Tillbehör
8 skivor bröd
Olivolja att steka brödet i
Ruccolasallad
2 tomater

Dela laxen i mindre bitar och kör den i en mixer. Finhacka salladslöken (jag använde purjolök). Kärna ur och finhacka pepparn. Blanda pepparn och löken med lax, salt, limeskal, potatismjöl och yoghurten till en färs.
Skala, kärna ur och hacka mangon (jag använde fryst, färdigtärnad). Finstrimla salladslöken. Blanda mango, yoghurt, salladslök, finhackad peppar och limesaft.

Forma färsen till fyra stora biffar. Stek laxburgarna i smör cirka 2-3 minuter på varje sida. Stek brödskivorna i olivolja tills de blir lätt rostade.

Upplägg: Lägg en brödskiva på en tallrik, lite ruccola, en laxburgare, en rejäl matsked salsa, en tomatskiva och avsluta med ett skiva bröd. Lägg gärna lite extra sallad, tomat och salsa på tallriken också.


1 kommentar:

  1. Att göra fiskfärs krydda och steka som burgare är väldigt gott. Den där mangosalsan lät dessutom som ett helt perfekt tillbehör!

    SvaraRadera