söndag 20 november 2011

Pepparkakstiramisu

Ett nytt juligt efterrättstips från ICAs buffétidning. Den skulle egentligen serverats tillsammans med en fruktkompott vilket jag hoppade över eftersom jag inte hade någon passade frukt hemma. Det var gott ändå, smakerna i tiramisun passar väldigt bra ihop, men frukten hade nog friskat upp alltihop skulle jag tro.


Pepparkakstiramisu
4 port

2 ägg
2 msk florsocker
1 apelsin
250 g mascarpone
1/2 dl espresso
2 msk socker
10-15 pepparkakor
1-2 msk kakao

Dela äggulor och vitor. Vispa äggulor och florsocker pösigt. Rör ner rivet apelsinskal och vispa ner mascarponen.

Blanda espresson med 1/2 dl av saften från apelsinen samt sockret.

Bred ut en matsked mascarponesmet i botten på fyra portionsformar (eller motsvarande mängd i en form som är ca 10x20 cm). Dela pepparkakorna på mitten och doppa dom hastigt i vätskan, lägg bitarna ovanpå smeten. Fyll på med ett tunt lager mascaronesmet, fler pepparkakor och avsluta sedan med ett lager smet. Ställ in i kylen minst en timme före servering.

Sikta över kakao strax före servering.

Doppa pepparkakorna i en blandning av espresso, pressad apelsinsaft och socker innan de varvas med mascarponeröran.
Pepparkakstiramisu

3 kommentarer:

  1. Låter hut gott som helst med pepparkakstiramisu.

    SvaraRadera
  2. Hihi denna hade min mamma testat och hon gav den 5 getingar av 5 möjliga hihi!

    SvaraRadera
  3. Ska prova...verkar görgott! Osså måste jag hitta pepparkaksDumle...som smakar pepparkaksdeg.
    Pilla

    SvaraRadera