söndag 6 november 2011

Death by chocolate!

Praktfull avslutning på Halloween med den ultimata chokladkakan Death by chocolate! Jag har än så länge bara hunnit provsmaka den en gång och att den är chokladig är väl det minsta man kan säga :-)



Death by chocolate

Chokladkaka
175 g smör
225 g mörk choklad, 70%
2,75 dl strösocker
5 ägg
1,25 dl vetemjöl
1,25 tsk bikarbonat
0,75 dl kakao
1,25 tsk vaniljsocker
1,25 dl créme fraiche

Marta Stewarts Ultimate chocolatefrosting
9 dl florsocker
2,5 dl kakao
1,25 dl mjölk
180 g mjukt smör
3 tsk vaniljsocker
Smält smöret i en kastrull på svag värme, hacka chokladen fint och låt den smälta i smöret. Rör om försiktigt så att det blandar sig. Vispa ihop ägg och socker lite lätt (inte mycket, bara så att det vispas ihop ordentligt). Rör ner chokladblandningen. Blanda de torra ingredienserna i en skål och sikta ner i smeten, rör om.

Häll smeten i en smord och mjölad form. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader, ca 50 minuter (enligt receptet 40 minuter men jag vet inte vilken storlek på bakform det var. Jag hade en liten på 22 cm som stod inne i 50 minuter och den kunde varit inne någon minut till.. ). Kakan ska vara saftig så provstickan ska inte vara helt torr när kakan tas ut ur ugnen. Låt den kallna under bakduk när den är färdiggräddad.
 
Vispa rumsvarmt smör mjukt. Blanda de torra ingredienserna, sikta ner lite i taget i smöret och vispa ihop. Tillsätt mjölken efter att ungefär hälften av de torra ingredienserna rörts ner. Kör med elvisp tills frostingen är fluffig.
Bred eller spritsa frostingen över och runt om kakan.

Förvara i kyl och gör gärna tårtan någon dag innan den ska ätas. Det går bra att frysa tårtan med frostingen på.

10 kommentarer:

  1. Jag har hört SÅ mycket gott om denna men har tyvärr själv ej bakat den (ännu). Din ser riktigt smarrig ut! :)

    SvaraRadera
  2. Tror detta är en efterrätt för mig. Låter fantastiskt smaskigt och chokladigt!
    Hälsningar från fröken Dill

    SvaraRadera
  3. Snygg och halloweenig blev den också med dödskallarna :)

    SvaraRadera
  4. oj,så krämig.tror man hamnar i chokladchock,men ja hamnar gärna där om den smakar så god som den ser ut.mums

    SvaraRadera
  5. Mmm..vilken underbart god och cool kaka.:-)

    SvaraRadera
  6. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  7. Jag har bara druckit drinken Death by Chocolate på Stars & Stips, men den är dööööödsgod! Hoppas jag ska få till att baka till en dödsgod chokladkaka också en dag, så jag får prova den!!! Låter definitivt som nåt som skulle vara i min smak!:)
    Letade egentligen efter en rödbetssallad..hur har du det på den fronten?!!!
    Lotsa love till dig duktiga kusin!<3 Sandra.

    SvaraRadera
  8. Mycket choklad...mycket gott :-)!

    SvaraRadera