söndag 16 oktober 2011

Västerbottencheesecake

Som en förrätt eller en del av ett buffébord passar den här västerbottencheesecaken hur bra som helst! Jättelätt att göra och den blir krämigt god med tydligt smak av västerbottenosten. Botten består av kavring, eller som i mitt fall danskt rågbröd. Själva cheesecaken är inte en bakad variant utan man vispar ihop crème fraiche, philadelphiaost, riven västerbottenost och smält gelatin. Fyllningen breds ut på kavringsbotten och får sedan stelna i kylen över natten. Receptet har jag hittat på matklubben.


Västerbottencheesecake
12-18 bitar

15 skivor kavring
40 g smält smör


4 dl crème fraiche (34%)
400 g philadelphiaost

150 g västerbottenost (riven)
4 gelatinblad


Receptet är till en rund springform ca 24 cm eller till en rektanglär form 20x25 cm (jag använde mig av den rektangulära formen).

Kör brödskivorna i en mixer till smulor, blanda med smält smöret och smaka av med lite salt och peppar. (Jag hade danskt rågbröd och hade varken extra salt eller peppar). Häll brödsmulorna i formen och tryck ut till en slät botten, ställ in formen i kylen medan fyllningen görs.

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten ca 10 minuter.

Vispa ihop crème fraiche och philadelphiaost. Rör ner västerbottenosten och smaka av med salt och peppar. Krama ur gelatinbladen, lägg dom i en liten skål och smält gelatinet i mikrovågsugnen (10-15 sekunder räcker, det får inte koka!). Rör ner gelatinet i ostsmeten och blanda om ordentligt.

Häll smeten över kavringbotten och stryk den slät. Ställ in i kylen för att stelna över natten.

Lossa formen försiktigt och skär upp kakan med en värmd kniv (för extra fin snittyta) Jag delade cheesecaken i små avlånga bitar (3x6 st = 18 bitar)


Västerbottencheesecake och kräftröra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar