tisdag 11 oktober 2011

Reese's chewy chocolate cookies

Det här receptet känns nästan lite taskigt att lägga ut eftersom den viktigaste ingrediensen är köpt i USA och måttangivelserna är amerikanska. Jag använde mitt amerikanska cup-mått som inhandlades under resan dit för ett år sedan, men skriver om det inom parantes till svenska mått. Jag tror inte att det går att få tag på Reese's peanut butter chips i Sverige - men man kan ju t.ex ta vita chokladknappar istället så får man en annan sorts amerikanska cookies! ;-)


Reesee's chewy chocolate cookies
35-40 st

2 cups (4,73 dl) vetemjöl
3/4 cup (1,78 dl) kakao
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 1/4 cups (296 g) smör
2 cups (4,73 dl) socker
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 2/3 dl Reese's peanut butter chips


Blanda mjöl, kakao, bikarbonat och salt i en skål. Vispa rumsvarmt smör och socker luftigt. Vispa ner ägg, ett i taget, och vaniljsocker. Vänd ner mjölblandningen och rör i "jordnötssmör-knapparna". (alt. chokladknappar eller hackad choklad av valfri sort)

Rulla bollar och lägg på bakpappersklädd plåt (12 st per plåt). Grädda i 180 grader, 8-9 minuter. Låt svalna på plåt i 10 minuter, flytta sedan över till galler. Kakorna kommer att smälta ner på plåten och bli släta och fina. När de sedan svalnar sjunker de ihop med jordnötssmörknapparna i mitten. Så ska det vara enligt receptet på Reese's-påsen.




4 kommentarer:

  1. Har för mig att jag sett såna där jornötssmörknappar på Ica maxi eller citygross på deras american hylla :)

    SvaraRadera
  2. Det finns på usagodis.se i alla fall :)

    SvaraRadera
  3. Gjorde de här i helgen och bjöd på på jobbet - de gick verkligen hem! Jag gjorde 1,5 halv sats och använde 2 dl hackade jordnötter och 3 dl blandade mörka och ljusa chokladknappar istället för peanut butter chipsen, det blev toppen. Så där härligt mjuka i mitten blev kakorna också - fick betyget "godaste chokladkaka jag någonsin ätit" av en...:)

    SvaraRadera