lördag 29 oktober 2011

Kroppkakor

Mormor och morfar har ända sedan jag varit liten bjudit hela familjen på kroppkakor varje år. Som liten föredrog jag den alternativa (barnvänliga) rätten köttbullar, potatis och sås - men nu skulle jag inte få för mig att byta bort deras kroppkakor mot något annat! Men, så kom då den dagen då jag själv bestämde mig för att göra kroppkakor enligt deras recept. Receptet är något modifierat, som exempel har jag istället för mängden "2 nävar mjöl" skrivit "1,5-2 dl" vilket motsvarar min mormors handmått. Kryddpepparn däremot har jag inte riktigt koll på, idag tog jag 20 kryddpepparkorn vilket var aningens för lite. Konsitensen däremot blev jättebra så jag känner mig trots allt mycket nöjd med mitt premiärkroppkaksbak! :-)


Kroppkakor
250 g kokt potatis
1 kg rå potatis
1,5-2 dl vetemjöl
1 tsk socker
2 tsk salt


Fyllning
500 g rimmat fläsk
1/2 gul lök
25-30 st kryddpepparkorn

2 msk salt i 10 liters gryta

Skär bort svålen från fläsket och skär det sedan i små tärningar. Finhacka löken och blanda det med fläsk och mortlad kryddpeppar (det ska vara så mycket krydda att den syns svarta prickar). Låt gärna fyllningen vila i kylskåpet över natten.

Koka potatisen, låt det kallna.

Riv den råa potatisen över en bunke med sil och silduk. Krama ut stärkelsen med hjälp av silduken, i omgångar, och lägg den pressade potatisen i en bunke. Häll bort vattnet från bunken, bottensatsen ska vara kvar. När all potatis är urkramad, tillsätt den kokta, pressade potatisen, bottenskrapet (potatisstärkelse), salt, socker och mjöl. Blanda ihop ordentligt.

Fyll kroppkakorna med fläsk och rulla ihop till bollar. Lägg försiktigt i dom i grytan med lätt kokande vatten. Vattnet får inte koka sedan, utan det måste sjuda! Locket på grytan ska vara lite på glänt, titta till dom ganska ofta för att hålla koll på temperaturen. Efter en timme är de färdiga!

Servera med smör, grädde och lingonsylt.










Höstplanteringen kvällstid med tända ljus!

1 kommentar:

  1. Åh vilken fin höstplantering! Själv får jag aldrig till det så där fint. Helt hopplöst!
    :)

    SvaraRadera