söndag 18 september 2011

Krustader

En enkel förrätt eller som en del av ett buffébord - krustader går att servera både varma och kalla. Här testade jag båda varianterna, varma som jag fyllde med en baconmjukost och kalla som jag fyllde med en kräftröra. Baconmjukosten var sådär tyckte jag, den var lite för salt för min smak. Men här är det bara fantasin som sätter gränser så våga prova dig fram och tipsa gärna om du har någon favoritfyllning! :-)



Krustader


Med baconostfyllning
3 krustader
4 msk mjukost - bacon & 4 peppar
3 tsk purjolök
4 skivor bacon

Med kräftfyllning
3 krustader
50 g philadelphiaost
1/2 dl crème fraiche
1/2 msk gräslök
100 g kräftstjärtar

Rör ihop mjukost, finhackad purjolök och knaperstekt bacon (spara lite till dekoration). Fyll krustaderna och värm dom i ugnen, 225 grader ca 10 minuter. Dekorera med knaperstekt bacon och lite finhackad purjolök.

Rör ihop philadelphiaost, crème fraiche och klippt gräslök. Ta undan några kräftstjärtar till garnering och hacka resten grovt. Vänd ner dessa i crème fraichen och fyll sedan krustaderna. Dekorera med ett par kräftstjärtar och gräslöksstrån.

2 kommentarer:

  1. Det ser jättegott ut!
    Och bacon4peppar är ju toppengod? jag gissar att du har ost kvar? Testa att ha den på toast. Supergott när den har smält lite :-)

    SvaraRadera
  2. Terese Uddh Söderberg10 december 2011 kl. 21:15

    Något vi brukar göra med krustader är en kall variant:
    Advocadobit, räka, skagenröra eller liknande och toppa med lite stenbitsrom

    SvaraRadera