fredag 6 maj 2011

Nougatcheesecake med Ballerina

Kalorijägare håll för ögonen!!! Herrejisses vilken kaloribomb detta måste vara!! Själv har jag ingen koll på den biten men mitt sunda förnuft säger att det KAN bara inte vara nyttigt att smäcka i sig en hel sån här själv. Eller!? ;-) Mäktig som få men jag gillar den! Receptet har jag hittat på matklubben.


Nougatcheesecake med Ballerina

Botten
25 Ballerinakex (nästan 2 pkt)
100 g smör

Fyllning
800 g philadelphiaost
2,5 dl socker
3,5 msk mjöl
3 tsk vaniljsocker
4 ägg
350 g nougat (smält)
100 g nougat (tärningar)
10 ballerinakex

Glasyr
200 g nougat
3 msk grädde

Dekoration
100 g nougat (kylskåpskall)
2 Ballerinakex

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret. Mixa ballerinakexen tills det bara är smulor, häll i smöret och mixa ihop allt. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar botten (26 cm i diameter), ställ sedan in den i kylen medan fyllningen görs.

Smält nougaten. Vispa ihop philadelphiaost och socker, blanda i mjöl och vaniljsocker och rör till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget under omrörning. Häll i den smälta nougaten och rör om.

Häll hälften av smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader 20 minuter tills kakan har stelnat något.

Krossa ballerinakexen lätt (enklast att dela med en kniv). Skär 100 g nougat i cm-stora tärningar och rör ner dom i den andra hälften av smeten.

Ta ut cheesecaken från ugnen och lägg de lätt krossade kexen ovanpå, bred sedan ut resten av fyllningen. Grädda i ytterligare 40 min i nedre delen av ugnen. Låt kakan kallna helt.

Smält nougat och grädde i en kastrull på svag värme, rör om hela tiden tills det blir en slät smet. Bred ut glasyren på kakan. Låt sedan cheesecaken stå i kylen över natten!

Dekorera med hyvlad nougat (lättast om den är kylskåpskall. Jag hade en bit nougat som var 3-4 cm bred och 2 cm hög och hyvlade med en potatisskalare). Krossa ett par Ballerinakex och fördela bitarna över kakan.

Skär nougaten i rutor och rör ner dom i andra halvan av smeten

Krossa ballerinakexen lätt

Fördela de krossade kexen på den halvgräddade kakan

Bred ut resten av smeten ovanpå kexen och grädda sedan i ytterligare 40 minuter

Färdiggräddad och avsvalnad cheesecake innan ett tunt lager nougat breds ut på den

Hyvlad nougat och ett par krossade Ballerinakex som dekoration!

6 kommentarer:

  1. Oh herre gud, den verkar underbar! Men du har nog rätt angående kalorierna, det brukar ju hänga ihop...

    SvaraRadera
  2. Men Gud vad gott! Jag blir så himla gottesugen alltså, det är alldeles för länge sedan jag åt cheesecake!

    SvaraRadera
  3. Kaloribomb, eller inte, hugaligen så god den låter. Vet precis vem vi ska bjuda den på:)

    SvaraRadera
  4. Det här lät farligt gott. Får bli att testa!

    SvaraRadera
  5. MMM. måste lyckas göra den nån dag, kommer vara riktigt glad i munnen.

    SvaraRadera
  6. Oj, det där ser riktigt gott ut. Jag som älskar nougat. Denna måste jag testa. :-D

    SvaraRadera