söndag 1 maj 2011

Baileyspannacotta

Nog för att jag tycker om Baileys men i den här varianten blev det nästan väl bra. Jag tycker att likörer i bakverk ska ge tydlig smak men det får inte ta överhanden och det får inte vara lika "stark" smak som om man hade druckit det. Det här receptet innehåller mycket Baileys och det smakar verkligen Baileys... fast i tuggformat. Lite för mycket likör för min smak alltså! Men krämig blev den och ääälskar du Baileys har jag svårt att tänka mig att den här pannacottan gör dig besviken! ;-)

Baileyspannacotta
4 port

3 dl vispgrädde
3 msk socker
1 vaniljstång
1,5 dl Baileys
1,5 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i fem minuter.

Koka upp grädde, socker och vaniljstången (skåra den på mitten och skrapa ur fröna, låt både frön och stång vara med). Häll i Baileys och koka en minut till. Dra kastrullen från värmen. Krama ur gelatinbladet och låt det smälta i grädden.

Häll upp i fyra små portionsskålar. Ställ kallt minst fyra timmar före servering. Dekorera ev. med hackad mörk chokad och citronmeliss.

1 kommentar: