måndag 25 april 2011

Stora kanelbullar


Jag steg upp lite extra tidigt på långfredagen för att baka kanelbullar. Alltid gott att ha i frysen, dessutom skulle jag ta med ett gäng till picknicken i Skåne. Receptet är detsamma som jag brukar använda, ni hittar det här. Här är en liten steg-för-steg bildserie om hur jag bakar mina bullar :-)

Dela den färdigjästa degen i två delar. Kavla ut varje del på mjölat bakbord tills den är ca 1 cm tjock. Fyllningen (smör, socker och kanel) mixar jag ihop tills det är slätt, sedan bred jag ut hälften av detta på den utkavlade degen.

Rulla ihop till en tajt rulle, skär i ca 2,5 cm breda skivor. (använd en vass kniv!)

Lägg bullarna i pappersformar. Jäs under bakduk i 40 minuter.

Färdigjästa!

Pensla med ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 250 grader, ca 7 minuter.

Precis uttagna ur ugnen! Det är allt något speciellt med nybakade kanelbullar! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar