lördag 9 april 2011

Citrontårta

Nu är det ett tag sedan vinnaren i bakmaskinstävlingen utsågs och det blev Lisa med den fantastiska bloggen sockerrus som vann! Jisses vilka skapelser hon hade gjort, stort grattis till dig - det är du väl värd! :) Jag hann aldrig lägga upp receptet på Citrontårtan jag hade med på kafferepet för ett par veckor sedan så det kommer nu istället! Jag gjorde en vanlig sockerkaksbotten vilket inte blev så bra eftersom den blev alldeles för hård. Själva smaken på tårtan var annars väldigt fin och lagom syrlig. Om jag gör tårtan igen (vilket jag tror att jag kommer att göra) så kommer jag använda mig av ett vanligt tårtbottenrecept men med samma fyllning.

Citrontårta

Sockerkaksbotten (rekommenderar er dock att använda ett vanligt tårtbottenrecept iställlet!) <
4 ägg
300 g socker
1 knypa salt
120 g smör
2 msk mjölk
450 g vetemjöl
3,5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

Vaniljkräm
3 dl mjölk
7 msk marsanpulver

Lemoncurdgrädde
3 dl vispgrädde
1,5 dl lemoncurd

Gelé
1,33 dl citonsaft, koncentrerad
2 gelatinblad
Gul karamellfärg

Garnering
4 dl vispgrädde
2 citroner
Citronmeliss

Rör ihop ägg, socker och salt med bakmaskinens degprogram. Smält smöret, häll i mjölken och häll ner detta i bakmaskinen. Blanda mjöl, bakpulver och vanlijsocker i en bunke, häll sedan ner det i bakmaskinens bunke och fortsätt köra degprogrammet tills allt är väl blandat (ev. behöver man hjälpa till med en slickepott för att det ska blandas helt). Häll upp smeten i en smord och bröad springform (26 cm i diameter). Grädda i 175 grader, ca 25-30 minuter. Låt kallna helt.

Vispa ut marsanpulvret i mjölken, låt vaniljkrämen stelna i kylen ett tag. Vispa grädden löst, rör ihop den med lemoncurden.

Dela tårtbottnen i tre delar. Bred vaniljkrämen på den understa botten, lägg på mittenbotten och bred på all lemoncurdgrädde. Lägg på den översta tårtbottnen. Vispa grädden och bred ett tunt lager runt om och ovanpå tårtan. Sprita gräddrosor i en ring på tårtan. OBS! Det är viktigt att rosorna står tätt annars kommer gelén att rinna mellan dom och ner på sidorna av tårtan.

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i fem minuter. Värm 1/2 dl koncentrerad citronsaft i en kastrull. Ta upp och krama ur gelatinbladen och smält dom sedan i citronsaften i kastrullen. Häll de upplösta gelatinbladen i resten av saften. Färga allt gult med karamellfärg. Låt gelatinet stelna en kvart i kylen. Häll försiktigt gelatinet över tårtan med hjälp av en sked (gelétäcket ska vara ca 3 mm tjockt, det är inte säkert att allt går åt...)

Dekorera tårtan med tunt skivade citronskivor och blad från citronmeliss.

Tårtan blir godast efter en natt i kylen!

5 kommentarer:

  1. Jätte fin tårta, ser så frisk och smarrig ut :)

    SvaraRadera
  2. Åh, den här ska jag göra till min karl när han fyller i maj.

    SvaraRadera
  3. Den här gjorde jag för inte så länge sedan, men bytte ut vaniljkrämen mot blåbärssylt blandat med lite vispad grädde, den fick toppbetyg från mina arbetskamrater, och trots att vi bara var 4 st så gick den åt! Tack för ett supergott recept! :D

    SvaraRadera
  4. Det låter gott med blåbärsgrädde som fyllning! Blåbär och citron passar mycket bra ihop.

    Bra jobbat att sluka hela tårtan på fyra personer!! :D haha

    SvaraRadera
  5. Gjorde denna kanongoda tårta till min student och den blev väldigt populär! Har tillochmed fått flera beställningar av grannar som vill ha likadana till sina kalas. Så ikväll ska jag göra två stycken på beställning och även tre ska göras till nästa helg!

    SvaraRadera