tisdag 15 mars 2011

Yoghurtmuffins

Jag ville se om bakmaskinen även klarade av att röra ihop en smet så därför tog jag mitt superenkla "rör-ihop-muffins-recept" och hällde ner i maskinen. Den rörde ihop det mesta men kom inte åt allt mjöl i kanterna så jag fick vända ner det med hjälp av en slickepott i slutet... Just det här receptet är alltså enklare att göra utan bakmaskin. Men muffins blev det - den här gången smaksatt med sommarbärsyoggi! :)


Yoghurtmuffins

7-10 st

2 dl mjöl
3 dl socker
1 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1 dl yoghurt - gärna smaksatt sådan (jag hade t.ex. Sommarbär den här gången)
1/2 dl matolja
2 ägg

Häll de torra ingredienserna i bakmaskinens bunke. Rör om genom att köra degprogrammet någon minut. Häll i yoghurt, olja och ägg och kör degprogrammet i 6-7 minuter. Rör om med en slickepott och skeda upp smeten i muffinsformar. Sätt formarna i en muffinsplåt och fyll dom till 2/3.

Grädda i 225 grader, 15-20 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar