måndag 14 mars 2011

Småkaka med torkade jordgubbar och vit choklad

Småkakor är den dominerande kosten på ett kafferep och jag håller så smått på att testa lite olika sorter för att kunna bestämma vilka som ska finnas med på mitt kafferep nästa vecka.

TIPS på just DIN favoritkaka tar jag väldigt gärna emot! Du vet väl att om jag vinner tävlingen så har även du chans att vinna en bakmaskin!! :) Maila receptet på din bästa kaka till c_bergstrand@hotmail.com, märk gärna mailet med Bakmaskin så jag inte missar nån gobit! ;-)

De här ljusa småkakorna innehåller hackade torkade jordgubbar och vit choklad och blev mycket uppskattade av svågern som slök tre stycken när han var här på fika i helgen! ;-) Torkade jordgubbar hittar man bland "naturlösgodiset" tillsammans med annan torkad frukt.


Småkaka med torkade jordgubbar och vit choklad

4 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl socker
200 g smör
100 g torkade jordgubbar
100 g vit choklad

Häll de torra ingredienserna i bakmaskinens bunke. Tärna smöret och lägg det ovanpå de andra ingredienserna, kör på degprogrammet i ca 8 minuter tills degen är smidig. Avbryt programmet.

Grovhacka jordgubbarna och den vita chokladen och häll sedan ner det i degen. Arbeta in bitarna i degen genom att köra degprogrammet i 2-3 minuter.

Ta upp en klump deg och forma till en boll, lägg på en bakpappersklädd plåt. Platta till bollarna till ca 1 cm tjocklek. Grädda i 175 grader i 8-10 minuter.

2 kommentarer: