måndag 7 mars 2011

Kasslergryta med bacon och paprika

Tanken var att detta skulle bli en kasslersås till pasta, det blev det också, men såhär i efterhand tror jag att den hade passat bättre till ris. Så blir det ibland när man lagar mat efter "man-tager-vad-man-haver-principen" :-). Det blev fin smak på såsen som är smaksatt med oxfond, sambal oelek och paprikapulver.

Imorgon åker jag till Karlskrona där jag ska jobba hela denna och nästa vecka och för att spara lite pendlingstid kommer jag bo hos mamma några dagar. Eftersom kafferepstävlingen ska avgöras om tre veckor så behöver jag även packa med mig bakmaskinen för att hinna provbaka lite småkakor. ;-)

Innan jag åker imorgon bitti tänkte jag göra i ordning några minisemlor till kollegorna, det blir förutom traditionella semlor en chokladvariant med nutella och en med jordgubbssylt och vaniljkräm. Recept och bilder dyker upp när jag är hemma igen, dvs till helgen! :-)


Kasslergryta med paprika
5 port

700 g kassler
1 pkt bacon (140 g)
1 liten purjolök
1 röd paprika
1 burk champinjoner
4 dl mjölk
4 dl matlagningsgrädde
1 dl crème fraiche
ca 4 msk maizena redning
1 tsk paprikapulver
2 tsk sambal oelek
1/2 msk oxfond

Skär kasslern i små stavar och baconet i 1,5 cm breda bitar. Bryn kassler och bacon i en gryta. Skiva purjolöken och skär paprikan i bitar, häll ner i grytan och stek några minuter tills purjon börjar mjukna. Tillsätt champinjoner och stek nån minut till. Häll i mjölk, grädde och crème fraiche. Koka upp och red av med maizena till önskad konsistens. Smaka av med paprikapulver, sambal oelek och oxfond. Låt såsen koka ihop.

3 kommentarer:

  1. Åh det här låter jättegott! Man tager vad man haver-principen är bra :) !!

    SvaraRadera
  2. Många tack för alla fantastiskt goda bakverk du bjudit på när du varit hos oss i Karlskrona! Du är alltid välkommen :)
    /Charlotte

    SvaraRadera
  3. Tack Charlotte! Det är bara roligt att bjuda på kakor, särskilt till en gottegris som dig! ;-) hahaha Det blir nog nån kaka till nästa vecka.. jag packar ner bakmaskinen då också! :-)

    SvaraRadera