söndag 13 mars 2011

Havrekakor med mörk choklad

Den här veckan har jag bott hos mamma några dagar för att slippa pendla 17 mil till jobbet varje dag. Men eftersom tävlingen "Det här trodde du inte om en bakmaskin" som går ut på att jag ska få till ett kafferep med 7 sorters kakor, ett vetebröd och en tårta (allt med hjälp av en bakmaskin) bara pågår i 3 veckor så fick jag helt enkelt packa med mig bakmaskinen och baka hemma hos mamma! :-) De här kakorna tog jag med till jobbet där de blev mycket uppskattade!


Havrekakor med mörk choklad
15 st

1,5 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
1/2 tsk bikarbonat
2 dl farinsocker
1/2 dl strösocker
1/2 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 ägg
3 dl havregryn
150 g mörk choklad

Häll alla torra ingredienser i bakmaskinsbyttan. Tärna smöret och lägg det ovanpå. Kör på degprogrammet i 7-8 minuter tills degen är slät. Avbryt programmet och häll i havregryn, grovt hackad choklad och ägg. Starta samma program igen och kör i 2-3 minuter tills allt är blandat.

Ta upp och forma små bollar av degen, lägg dom på en bakpappersklädd plåt. Platta till dom lätt med två fingrar. Grädda i 175 grader 10 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar