onsdag 23 februari 2011

Canneloni med spenat och ricotta

Pastarullar, eller canneloni som det heter på italienska, är också en sån där sak som jag har tänkt prova jättelänge men som aldrig blivit av. Den där mikrovågsugnen är alltså bra på många sätt - inte minst så verkar den ha skruvat ur mina hårt fastsatta tummar och gjort så att jag äntligen kan bocka av saker från min to-do-lista ;-) Receptet är även det plockat från min to-do-lista. Tycker man att det verkar lite tråkigt med bara spenat och ricotta så kan man t.ex. ha i strimlad skinka och vitlök. :)


Canneloni med spenat och ricotta

1 pkt färska lasangeplattor (ca 9 st)

400 g frusen bladspenat
250 g ricotta
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

1 burk tomatsås (T.ex. Dolmio original 500 g)
2 dl riven ost

Tina spenaten och krama ur vätskan. (Tips för snabbtining - lägg spenaten i ångkokningskärlet fast sätt inte på locket. Tina på jetdefrost 400 g.) Blanda spenaten med ricotta, salt och peppar.

Lägg en stora matsked fyllning på varje pastaplatta. Rulla ihop till en rulle och lägg i den stora crispformen. Häll pastasås över rullarna och strö över riven ost. Tillaga på Crispfunktion i 10 minuter. (Alternativ i vanlig ugn, 225 grader i 20-25 minuter)
Bladspenat, ricottaost, salt och peppar

Lägg en stor matsked fyllning på varje pastaplatta och rulla sedan ihop till en rulle

Häll tomatsås över rullarna och strö över riven
ost

Efter 10 minuter i mikrovågsugnen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar