onsdag 22 december 2010

Wienernougat

Ett enkelt och gott julgodis är wienernougat. Snabbt går det också! Smält choklad och nougat, rör ner rostade mandelspån och häll upp i en form för att stelna. Klart! Ja efter att det kallnat såklart, och skurits upp i mindre bitar. :)


Wienernougat

48 st

250 g nougat
125 g mörk choklad
100 g mandelspån

Rosta mandelspånen i en torr stekpanna tills de blir gyllene (rör ofta för att undvika att de bränns). Smält nougat och choklad i en skål, rör ner mandelspånen. Häll smeten i en bakpapperklädd långsmal brödform (ca 10x30 cm). Ställ kallt att stelna och skär upp i avlånga bitar.

Smält nougat och mörk choklad.

Rosta mandelspånen i en torr stekpanna

Rör ner den rostade mandeln i den smälta choklad- och nougatblandningen

Wienernougaten efter att den stelnat i kylen

Skär i avlånga bitar. Jag fick ut 48 bitar ur en sats.

2 kommentarer:

  1. Hej! Vill först och främst berömma dig för din fina och otroligt inspirerande blogg. jag blir alltid lika glad när jag hittar någon trevlig mat och bak-blogg! :)
    Tänkte fråga ifall du minns ungefär hur mörk choklad använde du till wienernougaten? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Ida!

    Ursäkta mitt mycket försena svar, jag använde 70%-ig mörk choklad men jag tror säkert det går bra med mindre kakaohalt också.

    Roligt att du har hittat till bloggen och att du provar en del av recepten! :-)

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera