tisdag 21 december 2010

Janssons frestelse

Jag har aldrig varit någon Janssonfantast utan det är först de senaste åren som jag smakat och tycker att Jansson kanske har sin plats på jultallriken trots allt. Eftersom jag inte själv tyckt om Jansson tidigare har jag inte heller lagat det mer än ett par gånger och har därför inget superrecept. Jag utgick från ett recept som jag hittade på matklubben men minskade lite på innehållet eftersom vi bara är två personer i vårt hushåll. Tycker dessutom att det räcker med en liten burk anjovis eftersom jag även använder allt spad. Andrée var mycket nöjd så då får väl jag också vara det. :)


Janssons frestelse
4 port

750 g potatis (mjölig sort)
1 gul lök
2 dl mjölk
2 dl vispgrädde
55 g ansjovis inkl. allt spad (=En liten burk Grebbestad)
2 tsk socker
3/4 tsk salt
Svartpeppar
Ströbröd

Skala och skär potatisen i stavar (ca 5x5 mm). Hacka löken och stek den mjuk i smör i en gryta. Häll på mjölk och grädde och koka upp. Tillsätt potatis, socker och ansjovis (hela, de kokar ändå sönder, + allt spad), koka upp under omrörning och låt det sedan koka i 5-10 minuter tills grädden börjar tjockna. Smaka av med salt och svartpeppar.

Häll potatisen i en smord ugnsform och strö över ströbröd. Grädda i 175 grader ca 45 min (tills potatisen är klar och Jansson har fått fin färg. Jag satte på grillen de sista minuterna för att få lite extra färg på ströbrödet).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar