torsdag 2 december 2010

Glöggmuffins

Jag förstår om ni undrar varför det har varit så tyst på bloggen i höst... Efter USA-resan så blev jag sjuk (hosta och förkylning i flera veckor). Vi har inte heller varit hemma en enda helg sedan vi kom hem från resan i början av november (jo, det har vi men då jobbade jag...) Så mat har jag knappt lagat överhuvudtaget på många många många veckor! Idag är jag också hemma från jobbet pga magproblem så det har varit inte varit nåt vidare på ett bra tag nu :(

Nog om problem! Mellan sjukperioderna hann jag faktiskt baka några kakor när min kusin och mormor kom på besök. Bl.a. dessa glöggmuffins!

Glöggmuffins smakar som pepparkaksmuffins men med en hint av glögg. Vill man har mer glöggsmak kanske man kan minska något på kryddorna... Å andra sidan hjälper glöggfrostingen till att höja glöffsmaken lite igen. :)


Glöggmuffins
12 st

4,5dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1/2 tsk ingefära
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 tsk nejlikor
100 g rumstempererat smör
2,5 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl Kesella
1 dl glögg

Frosting
60 g smör
100 g philadelphiaost
4 dl florsocker
2 msk glögg

Blanda de torra ingredienserna (mjöl, bakpulver, bikarbonat och kryddor) i en bunke och ställ den åt sidan. Vispa smör och socker pösigt med en elvisp, vispa ner äggen (ett i taget). Rör ner kesella och glögg. Vänd ner de torra ingredienserna i äggblandningen rör ihop till en slät smet.

Fördela pappersformar i en muffinsplåt. Häll smeten formarna tills de är lite mer än halvfulla (jäser ganska mycket).

Grädda i ca 25 min i 190°C. (Jag hade för mycket smet i formarna och fick grädda mer än 30 minuter så känn efter med en sticka när de är klara!)

9 kommentarer:

  1. Man kan inte vara på topp jämt! Dessa smarriga muffins måste jag bara testa!

    SvaraRadera
  2. Härligt med glöggmuffins. Ser ut som att det gick bättre för dem än glögglussekatterna jag försökte baka i förmiddags.. Men det är väl så man lär sig! :)

    SvaraRadera
  3. Har prövat dina glöggcupcakes i kväll
    Tack för receptet de var helt underbara
    Har du kommit på receptet själv?
    Eller vad är det för någon underbar bok?
    Tacksam för svar

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag hittade flera olika recept på matklubben.se och utgick från ett av dom, sen smakade jag av och la till lite mer kryddor. Glöggglasyren är eget påfund

    SvaraRadera
  5. Ja de är helt underbara i allafall, tack för receptet!

    SvaraRadera
  6. Testade ditt recept under julhelgen. I brist på muffinsformar halverade jag alla ingredienserna utom äggen och gjorde en hel kaka i en form med löstagbar kant. Det blev succé när vi serverade den till julkaffet! Maken tyckte att vi kunde ha kakan som stående jultradition. :)

    /Arletta, Jennicas kompis på Vallentins väg. :)

    SvaraRadera
  7. Hej nästan-grannen! :)

    Tack för tipset om att göra en stor kaka istället, och vad roligt att höra att maken gav såå gott betyg till kakan! Stående jultradition - kan inte bli mycket bättre än så! :)

    God fortsättning och ett Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  8. Mycket god muffins. Tack for receptet! Frostingen blev lite for mjuk, tips?

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Testa att ha i lite mer florsocker så borde frostingen bli fastare. Vispa inte för länge heller och låt den ev. stelna en liten stund i kylen före den smetas ovanpå muffinsen.

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera