söndag 5 september 2010

Schweizernötkaka

Många av er har nog redan testat denna kaka - den har fått gott omdöme på ett flertal bloggar men framför allt fick den bra betyg i Halv åtta hos mig. Själv tycker jag att det är en "sådär"-kaka. Den är god men ingen sensation, jag tror inte att jag kommer att göra den fler gånger.. Botten däremot kan jag tänka mig att göra igen fast toppa den med t.ex. vanlijkräm och massa bär.


Schweizernötkaka

2 st ägg
3 dl socker
100 g mald sötmandel
1.25 dl vetemjöl
100 g smält smör

Topping
200 g schweizernötschoklad
1 dl grädde
1 msk smör

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke ca 5 min. Blanda ner den malda mandeln, mjölet och sist smöret i bunken. Se till att smeten är jämn.

Häll allt samman i en smord rund kakform gärna med löstagbar kant. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 25-30 min till lätt gyllenbrun färg. Ta ut kakan och låt den svalna något.

Smält under tiden chokladen i en kastrull på spisen på låg värme. Rör ner grädden och till sist smöret i chokladen. Bred toppingen på kakan och låt den svalna i kylen.



Mal mandeln till bottnen


God att äta som den är eller med lite vispad grädde till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar