måndag 27 september 2010

Mustig köttfärssås

Jag gör oftast den gräddiga varianten av köttfärssås med ketchup och matlagningsgrädde. Men som variation är det gott med en smakrik mustig köttfärssås med krossade tomater, morötter, vitlök och oregano. Den här gången gjorde jag en stor sats och passade på att frysa in en del för den dagen man inte orkar eller hinner laga mat.


Mustig köttfärssås

800 g blandfärs
1 gul lök
5oo g krossade tomater
5 dl vatten
1,5 msk köttbuljongpulver
3 morötter
1/2 vitlök solo
1 dl chilisås
1 msk oregano
Salt, Svartpeppar

Bryn köttfärsen och den hackade löken tills all vätska kokat bort. Tillsätt krossade tomater, vatten och köttbuljongpulver. Riv morötterna, rör ner i grytan tillsammans med riven vitlök. Häll på chilisås, smaka av med oregano, salt och svartpeppar. (det går åt ganska mycket salt och peppar). Koka under lock i 45 minuter.

7 kommentarer:

  1. Har du lagt ut receptet på den gräddiga köttfärssåsen?
    Det lät intressant:)

    Katarina

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Nej, jag har visst inte gjort det ser jag nu! Jag har väl egentligen inget riktigt recept på den utan smakar mig fram varje gång.

    Steker 500 g blandfärs med en 1/2 hackad lök. Kryddar färsen med salt, svartpeppar och lite grillkrydda. Sprutar på mycket ketchup (1-2 dl?) och ca 3 dl matlagningsgrädde. Får koka ihop några minuter tills pastan är färdigkokt. Klart! Ibland kryddar jag även med lite oregano i efterhand.

    SvaraRadera
  3. Hej
    Tusen tack det ska jag testa...
    måste säga att du har ju verkligen toppenrecept

    Katarina

    SvaraRadera
  4. Har testat receptet på köttfärssåsen och det är super gott!!!
    Tack, för goda recept!

    SvaraRadera
  5. De här är en favorit hemma hos oss:-)

    SvaraRadera
  6. Denna var riktigt enkel och väldigt god!

    SvaraRadera