onsdag 30 juni 2010

Vitlökssnurror

Förutom pizzorna testade jag att göra vitlökssnurror, dvs pizzadeg med vitlökssmör som fyllning. De ser lite tråkiga ut eftersom de är så färglösa men smaken var det inget större fel på.


Vitlöksnurror

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 tsk flingsalt
1 tsk socker
2 msk olivolja
1 dl durumvete
6-7 dl vetemjöl special

Fyllning
200 g smör, rumstemp.
1/2 vitlök solo
2 msk färsk oregano

Olivolja
Flingsalt

Rör ut jästen i ljummet vatten. Häll i salt, socker, olivolja, durumvete och det mesta av vetemjölet. Knåda degen 10 min i maskin. Jäs i 45 minuter.

Rör ihop smör, riven vitlök och hackad oregano.

Kavla ut degen till en stor rektangulär platta. Bred på smöret och rulla ihop till en tajt rulle. Skär i 1 cm breda skivor och lägg på bakplåtspapper. Ringla över olivolja och strö flingsalt på snurrorna. Grädda tills botten fått färg och brödet känns färdigt.

TIPS Bakplåtspapper på aluminiumplåten (som läggs på pizzastenen) rekommenderas när det är mindre saker som ska gräddas.

4 kommentarer:

  1. Kul idé! Jag kan tänka mig att det blev gott! :-)

    SvaraRadera
  2. och jag tycker precis tvärtom.. dom ser jättegoda ut :)

    Kika in hos mig... du har något att hämta där ;)

    Kram Stina

    SvaraRadera
  3. Följer alltid din blogg, så jag hoppas att det är ok att jag länkar till den från min.

    SvaraRadera
  4. Tycker dem ser goda ut. Smidigt att äta pizza som bullar. :)

    SvaraRadera