fredag 28 maj 2010

Dumlekakor

En riktig godiskaka fylld med dumlekola. Kolan smälter under gräddningen och blir till en seg fyllning. Efter att kakan gräddats klart läggs en mjölkchokladsnobless ovanpå som smälter fast på kakan.


Dumlekakor

20 st

200 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
20 dumlekolor

20 st Nobless mjölkchoklad (1 ask)

20 st folieformar

Blanda smör, socker, vetemjöl och bakpulver. Låt degen stå kallt i ca 30 minuter. Dela degen i 24 delar och rulla till runda kulor. Lägg varje boll i en folieform. Tryck ner en dumlekola i varje boll och grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 10 min.

Ta ut kakorna ur ugnen och lägg på en noblesse på varje kaka direkt innan de har kallnat, chokladen skall smälta ut över kakan.

Ställ kakorna i kylen så att chokladen stelnar ordentligt.

Rulla kulor av degen, lägg en kula i varje aluminiumform. Dela en Dumlekola på hälften och tryck ner bitarna i kulan.

Efter gräddning

Lägg på en Noblessbit direkt efter att kakorna tagits ut ur ugnen

Dumlekolan smälter under gräddningen och bildar ett segt kolalager i mitten av kakan

7 kommentarer:

  1. Oooh Yuuuuuuuum!!!!

    *kopierar recept och sparar till ett särskilt tillfälle* :P hihihi

    SvaraRadera
  2. Det låter fantastiskt gott! Blir nog en sådan kaka som bara måste testas ;-)

    SvaraRadera
  3. Dumlekakor är ju såå gott! Jag brukar själv göra dom, och om man säger så här, dom ligger inte kvar i kakburken efter en vecka.. ;)

    Gå jätte gärna in på min blogg och delta i tävlingen där jag lottar ut en inbjudan till den nya receptsidan Baka.se plus en goodiebag! Ha en jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  4. Den ska bakas nu direkt så jag har varit borta och handlat dumle och noblesse nu! ;)

    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Ååh detta ska jag testa :) min mormor brukar göra dumlekakor, men aldrig med nobless.. så det ska jag allt testa :D

    SvaraRadera
  6. Gaalet gott!!! Nog den enklaste och godaste kakan jag sett på länge! Så smart med dumle och noblesse.
    Fattar inte varför det dröjt så länge med att besöka din sida. Nu skall jag se till att komma tillbaka lite oftare så jag inte missar det goda!

    SvaraRadera