fredag 14 maj 2010

Chokladkladdkakor

Detta recept från Marcus Samuelsson fanns med i senaste Buffétidningen (maj-10). Kladdkaka möter cookie stod det beskrivningen... har en känsla av det kommer att locka många att testa dessa kakor! Se där ja, ni behövde inte vänta länge för här har ni en av dom som har testat. ;) Enligt receptet ska det bli 24 kakor, jag valde att göra lite större och fick ut 18 st. Om jag instämmer i beskrivningen? Njaeo.. kladdkaka är väl att ta i men de var goda på sitt sätt. Lagom mjuksega i mitten, chokladiga och med en mild smak av espresso.


Chokladkladdkakor
18 st

200 g mörk choklad, 70%
1,5 msk expresso
1 tsk vaniljsocker
50 g smör, rumstemp.
1 1/4 dl strösocker
1 1/4 dl farinsocker
2 ägg
2,5 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 tsk bakpulver
1/2 tsk salt

Brygg en kopp espressokaffe (eller vanligt extra starkt kaffe). Bryt chokladen i bitar och smält i en skål. Rör ner espresso och vanlijsocker i den smälta chokladen, ställ åt sidan.

Vispa rumstempererat smör, strösocker och farinsocker pösigt med elvisp. Tillsätt äggen, ett i taget, och fortsätt vispa. Tillsätt chokladsmeten, lite i taget under vispning, tills smeten är slät.

Blanda mjöl, kakao, bakpulver och salt i en skål. Vänd ner mjölblandningen i chokladsmeten. Låt smeten vila i 10 minuter.

Klä två plåtar med bakplåtspapper. Rulla golfbollsstora kulor och lägg ut på plåtarna (9 st per plåt). Bollarna ska inte plattas till!

Grädda i 175 grader, 10 minuter. Låt kakorna svalna på plåten.

Rulla bollar och lägg på plåt


Nygräddade chokladkladdkakor (de sjunker ihop lite när de kallnar)

3 kommentarer:

  1. Ser super smarriga ut:D


    Jag väntar på ditt bidrag till min CUPCAKE tävling;)
    2 st vinner valfria prylar från CELEBRATIONS till ett värde av 1200kr.

    Passa perfekt nu till Studenten,Barnkalas, Sommarfeter mm!!

    http://maddesmumms.blogg.se/2010/may/utkast-maj-4-2010.html

    SvaraRadera
  2. Oj så gott det såg ut! Det där receptet måste jag ta med mig! Ha en fortsatt jätte skön helg! Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde dessa i helgen och det blev en succé, provade även att kleta på lite apelsinsmör :) Så smarrigt!! :P

    SvaraRadera