torsdag 22 april 2010

Krämig kardemumma- och hallonkaka

Det här recptet hittade jag när jag bläddrade igenom bakboken Sommarens söta av Eisenmansystrarna. Jag tyckte kakan var.. okej. Smuldegen (som både är en del av själva kakan och som smulas ovanpå kakan) är väldigt torr och lite svår att få till degklumpar som jag vill att smuldeg ska vara.


Krämig kardemumma- och hallonkaka


Smuldeg
5 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma
150 g smör

2 dl gräddfil
1 ägg
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat

Fyllning
200 g philadelphiaost
1 ägg
1/2 dl socker

2 dl hallon
1 msk socker

Mixa ihop mjöl, socker, vaniljsocker, kardemumma och smör till en smuldeg. (Degen blir ganska torr om man bara kör i mixer men om man knådar ihop den med händerna så smälter smöret och degen blir mer fast). Lägg 2,5 dl av smuldegen åt sidan.

Rör ihop gräddfil, ägg, bakpulver och bikarbonat och blanda med resten av smuldegen. Rör till en kraftig smet och bred ut den i en smord, bröad rund form. Dra försiktigt upp lite smet mot kanten.

Rör ihop philadelphia, ägg och socker och häll fyllningen i mitten i formen.

Blanda hallon med lite socker, fördela hallonen i formen och strö över den sparade smuldegen.

Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, 40-50 minuter. Låt kakan svalna i formen.

1 kommentar:

  1. Jag gillar verkligen din blogg. Och jag tycker det är så bra att du också skriver negativa saker om de recept du bakar/lagar. Vissa matbloggare skriver ju bara att allting är jättegott och sen blir man lite besviken när man provar själv. Sen har ju alla olika åsikter om vad som är gott och så, men ändå. Jag gillart! :)

    SvaraRadera