fredag 9 april 2010

Danskt rågbröd

Såå gott så gott är detta bröd! Hittade receptet i en brödbok för ett tag sen och kommer att göra detta många gånger framöver. Det tar lite tid innan man får sätta tänderna i brödet men det är ingen jobbigknådaochslittid utan rörihopochväntamedanbrödetgräddastid. Jag brukar röra ihop fröerna och vatten på kvällen dag 1, sen rör jag ihop resten av ingredienserna dagen efter och låter brödet gräddas medan jag sitter på hela ryggen i soffan. ;)


Danskt rågbröd


Dag 1
1,5 dl rågkross
1 dl solrosfrön
2 msk linfrön
2 msk sesamfrön
2 tsk salt
1,5 dl vatten

Dag 2
50 g jäst
1,5 dl vatten, 37 grader
2 dl mörk sirap
3 dl grovt rågmjöl
1,5 dl vetemjöl special

Rör ihop ingredienserna i en bunke under Dag 1 och låt den stå övertäckt i ett dygn.

Smula ner jästen i en degskål och lös upp den i det ljumma vattnet. Rör ner sirap och arbeta in mjölet.

Häll smeten (som är lös!) i en smord 1,5 liters brödform. Jäs under bakduk i 25 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader. Sätt in brödet och minska direkt värmen till 175 grader. Grädda i ca 1 h 20 min eller tills stickan känns torr.

5 kommentarer:

  1. Vilken ljuvliug blogg du har och vad kul att hitta hit. Måste prova ett par av dina synnerligen frestande tryffelrecept inom det snaraste.

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla och tack för din snälla kommentar i min blogg!
    Alltid roligt med nya läsare och det ska bli kul att följa ert projekt med färdigställande av trädgården!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Hej, Jag undrar när man häller i det man gjort dag 1 och om vattnet från den dagen också ska med ner i degen?

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Ja, du ska hälla i allting. Fröerna suger åt sig och sväller upp av vattnet från dag 1 så det blir knappt något vatten kvar dagen efter.

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
  5. Sökte på dansk rågbröd och hittade hit, vilken superfin blogg du har. Har redan lagt till den i mina favoriter.... här kommer jag nog hitta en hel del gott tror jag. Redan sugen på att testa de vitlöksfyllda champinjonerna du bjöd på häromdan...
    Själv har jag både en "vanlig" och en matblogg där jag samlar alla mina recept.
    kram j.

    SvaraRadera