onsdag 7 april 2010

Chokladcupcakes med chokladfrosting de lux

Receptet kommer från en tjej som heter Liv och är ett av bidragen till årets hemmakonditor! (Med lite ändringar pga att jag gjorde större cupcakes än henne) Smeten innehåller inget bakpulver men äggen gör att muffinsen reser sig ändå. Jag tyckte att de saftiga, ganska kompakta muffinsen var mycket goda, däremot blir det lite för mycket söt smörkräm som topping. Eller rättare sagt jag tycker att frostingen är god om man äter cupcakesen direkt, men efter att de förvarats i kylen stelnar frostingen och blir, för mig, lite för mastigt. Men det kan man ju kompensera genom att minska ner på mängden frosting eller byta ut till annan topping om man hellre vill det...


Chokladcupcakes med chokladfrosting de lux
12-15 st

Cupcakes
120 g smör
120 g mörk choklad , 70%
3 ägg
250 g strösocker
100 g vetemjöl
1 1/2 tsk vaniljsocker

Chokladfrosting
125 g smör
150 g florsocker
100 g mörk choklad, 70%
1/2 msk vaniljsocker

Smält smör och choklad i en tjockbottnad kastrull på låg värme. Rör ner strösocker, vetemjöl,vaniljsocker och sist äggen. Rör till en jämn och klumpfri smet. Fördela i ca 35 miniformar och grädda i 175 graderi ca 25-30 min. Ställ dem att svalna.

Rör det rumstempererade smöret, florsockret och vaniljsockret smidigt. Smält chokladen över vattenbad eller i micron. Låt svalna något och rör ner chokladen i blandningen. Rör/vispa fluffigt.

Före gräddning

Efter gräddning

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Vart hittade du dessa små söta muffinsformarna det hade passat perfekt till min sons barnkalas?
    Hälsning Eva

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Både muffinsplåten och muffinsformarna kommer från IKEA. Serien heter DRÖMMAR, plåten kostar 69 kr och formarna 12 kr för 60 st.

    Mvh Camilla

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset, hoppas de har de på IKEA här i Norge också annar får jag köpa dem på nästa tur hem :)
    Hilsen Eva

    SvaraRadera
  4. Hej! Hur gjorde du för att få glasyren sådär? Jag menar vad du använde dig av?

    SvaraRadera
  5. Hej Petra!

    Jag använde mig av en vanlig stjärnsprits, kommer inte ihåg storleken på den men den borde vara ca 10 mm i diameter. Jag håller spritsen stilla över muffinsen och trycker ut glasyr tills det täcker hela toppen, sen lyfter jag spritsen sakta uppåt (spritsar fortfarande) tills det blir en topp. Hoppas du förstår ungefär hur jag menar, alltid svårt att förklara i ord!

    SvaraRadera