fredag 5 mars 2010

Passionsfruktsmoussetårta

Åh, denna tårta!! De senaste veckorna har jag bakat tre stycken på beställning plus en för eget bruk... kunde inte låta bli, den såg ju så god ut! Botten är samma kladdkakebotten som ICAs Midsommartårta. Passionsfruktsmoussen är egentligen smaksatt med koncentrerad tropisk juice - men med passtionsfrukter i gelétäcket blir hela tårtan en Passionsfruktsmoussetårta. :) Har ni testat kombinationen choklad och passionsfrukt tidigare? Om inte tycker jag att ni ska ge er på ett provbak! Me like!


Passionsfruktsmoussetårta
Botten
110 g smör
2,25 dl socker
1 msk sirap
2 st ägg
1,5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1,5 tsk vaniljsocker
1 dl kakao

Mousse
6 gelatinblad
1 1/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 äggulor
250 g mascarponeost
4 dl vispgrädde
1/2 dl tropisk juice, koncentrerad

Gelé
3 passionsfrukter
2 dl passionsfruktjuice (el tropisk juice)
3 gelatinblad

Vispa smör, socker och sirap pösigt. Rör ner äggen ett i sänder. Blanda mjöl, salt, vaniljsocker och kakao. Tillsätt mjölblandningen i smeten. Bred ut i en smörad, bröad springform, 26 cm i diameter. Grädda i 175 grader, 20 min. Låt svalna.

Blötlägg 6 gelatinblad i kallt vatten i fem minuter. Vispa grädden löst i en bunke. Vispa gulor, socker och vaniljsocker i en annan bunke. Vispa ner mascarponen i äggsmeten. Värm juicen på svag värme i en kastrull. Ta upp och krama ut gelatinbladen, smält ett i taget i juicen. Vispa ner juicen i äggsmeten. Vänd till sist ner den vispade grädden. Häll moussen över den kalla botten. (Skaka till formen och försök jämna till ytan så mycket det går) Låt den stelna i kylen.

Blötlägg 3 gelatinblad i kallt vatten i fem minuter. Värm 1/2 dl av juicen på svag värme i en kastrull. Ta upp och krama ur gelatinbladen, smält ett i taget i juicen. Häll i resten av juicen och rör om. Gröp ur passionsfrukterna i en skål och häll juicen över fruktköttet, rör om (ta ev. bort långa gula trådar). Låt gelén svalna något innan den skedas över moussen (gelén kan hällas på redan efter 20-30 min). Låt tårtan stelna i kyl minst 4 timmar före servering.

30 kommentarer:

  1. Den låter hur god som helst :-).

    SvaraRadera
  2. Fräscha bilder, det ser riktigt gott ut!

    SvaraRadera
  3. Choklad och passionsfrukt är en klockren kombo! Vilka vackra tårtor!
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera
  4. Min nya favoritblogg! Älskar choklad- och passionsmoussetårta. Konditoriet här i stan göra såna. Nu äntligen hittar jag ett liknande recept så jag kan göra den själv :)

    SvaraRadera
  5. Ser fantastiskt gott ut!!! Vattnas i munnen....

    SvaraRadera
  6. Å guuuud va gott det ser ut!!! SMASKENS!!!

    SvaraRadera
  7. Men Guud vad gott! Den här tårtan ska jag provbaka! Jag träffade en arbetskollega till dig häromdagen, Eva, och hon berättade att det var en tjej på hennes jobb som var jätteduktig på att baka och som hade en fin blogg, och då förstod jag att det var dig hon menade! :-) Jag sommarjobbade på apoteket i Färjestaden med henne i några år när jag var tonåring, hon är världens raraste.

    De där dulce de leche-grejerna låter helt underbara! Jag älskar dulce de leche, i alla former!

    SvaraRadera
  8. Mmmm ser riktigt god och fräsch ut:D

    Tänkte passa på att tipsa om en tävling på min blogg, du kan vinna underbara bakprodukter från mikadesign.

    http://maddesmumms.blogg.se/2010/march/tavling-i-sammarbete-med-mikadesignse.html

    SvaraRadera
  9. Vilken god tårta detta var. Den kommer jag att
    göra fler gånger:-)

    SvaraRadera
  10. Nu har jag prövat den men mitt i receptet-4 dl vispad grädde, inte 4 dl vispgrädde?

    Oj, är det ett skrivfel el skall det alltså vara 4 dl vispad grädde, hur mycket vispgrädde (ovispad) blir det då?
    Tar väl 2 dl ovispad, vad krångligt man brukar ju skriva allt ovispat.
    Men men jag gjorde som det stod 4 dl vispad grädde, är det rätt alltså?
    Inte 4 dl vispgrädde utan 4 dl vispad grädde??

    God vad den iaf fast chokladbotten var inte i min smak men moussen var det, fast den blev väldigt fast (gjorde jag fel iaf med grädden men det stod ju vispad ;O))
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  11. Hej CJ!

    Jag ber om ursäkt för min felskrivning! Förstår inte hur jag kunnat missat det? Självklart ska det vara 4 dl VISPGRÄDDE precis som du säger att man brukar skriva i recept. Jag kan tänka mig att det blev lite hårt med 4 dl vispad grädde, jag vet inte heller vilken mängd ovispad grädde det motsvarar?

    Om du testar moussen igen så gör den på 4 dl ovsipad vispgrädde! :)(det är förövrigt väldigt gott att blanda i lite passionsfruktskött i moussen och fördela den i 8 portionsformar!)

    Tack för din kommentar så fler slipper råka ut för min felskrivning! :)

    Mvh Camilla

    SvaraRadera
  12. Hej!
    Aha, jag trodde ju att det skulle vara vispgrädde (ovispad) men jag litade ändå på dig eftersom alla andra dina recept varit toppen, så trodde kanske att det skulle vara så just i detta och enbart detta ;O))

    Ja, det blev väldigt fast och lite stabbigt men väldigt hållbart *ler*
    Det blir ca 2 dl ovispad grädde (man brukar räkna med att grädde dubblar sig i volym)

    Hihihi ja nästa gång tar jag 4 dl vipsgrädde och då blir det nog en mjukare mousse än nu, men var ju bra att jag prövade detta så andra inte gör samma fel ;O))

    Tack för en superblogg!
    Må så gott!
    CJ

    SvaraRadera
  13. Hej..
    Hur mycket tar du betallt för att göra en sån här tårta?

    SvaraRadera
  14. Hej Pia!

    Jag har bara gjort tårtan till släkt och vänner tidigare så jag har inte räknat på hur mycket det skulle kunna kosta. Dessutom har jag fått för mig att man inte får sälja "livsmedel" utan att ha en godkänt kök. Å andra sidan vet jag många andra bloggerskor som bakar tårtor så det kanske är okej trots allt?

    Om du är intresserad så skicka ett mail till mig (c_bergstrand@hotmail.com) om hur många tårtor du tänkt dig och när du vill ha den/de så kanske det går att lösa ändå.

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
  15. Hej!
    Jag tänkte testa att göra denna tårta till min födelsedag, den ser ju såååå himla god ut!
    En liten undran bara, ska det vara koncentrerad juice i både moussen och gelén? Eller ska det vara färdigblandad juice i gelén?

    SvaraRadera
  16. Hej Anna!

    Det ska var koncentrerad juice i moussen men utspädd juice i gelén. (Jag brukar dock inte späda den något starkare än vad som står på förpackningen, 1x3 istället för 1x4)

    Lycka till och grattis i förskott!!

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
  17. Hej!

    Hur många bitar ger detta receptet?

    SvaraRadera
  18. Hej Emily!

    Jag är så dålig på att räkna bitar, men moussetårta är ju ganska mäktigt så minst 12 bitar skulle jag tro att en sån här tårta räcker till. Sen beror det såklart på vad som bjuds i övrigt, är det efter en middag eller enbart tårta och kaffe som serveras? :)

    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
  19. Den här ska jag testa på min systers 20-års kalas! Den ser otroligt god ut, vi har nämligen alltid köpt liknande tårtor tidigare, men nu, eftersom att jag älskar att laga mat och baka så bestämde jag mig för att baka! Både för att det blir roligare och billigare!
    Hur lång tid tar den ca att göra? Ska nämligen parallellt göra en annan tårta!
    Tack för receptet! Är det ditt eget?

    SvaraRadera
  20. Hej Filmbloggaren!

    Roligt att du ger dig på den här tårtan! Den är god men mäktig :)

    Jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tog att göra en sådan tårta. Varje moment tar inte speciellt lång tid, men det är ju det att det är fem olika som gör att det tar tid sammanlagt. (plus avkylningstid och stelningstid). Jag skulle gissa på 1-2 arbetstimmar.

    Ja, man kan väl säga att receptet är mitt eget. Jag har använt olika recept jag hittat på nätet och satt ihop till ett eget... :)

    Lycka till!

    Vänliga hälsningar
    Camilla

    SvaraRadera
  21. Hej igen!
    Ska tårtan stå i formen under de fyra timmarna för att hålla ihop sig, eller ska man ta av den?
    Tack!

    SvaraRadera
  22. Hej!

    Ja, tårtan ska stå i formen under de fyra timmarna för att hålla ihop. Jag gör ofta tårtan dagen innan och låter den vara i formen till strax före servering.

    Vänliga hälsningar
    Camilla

    SvaraRadera
  23. Den här var riktigt bra! Tack! En succé varje gång.

    SvaraRadera
  24. Hejsan!
    Vilken trevlig sida du har!
    Den här tårtan verkar jättegod! Tänkte göra den till ett 40-manna kalas i helgen!
    En fråga dock: hur fast blir moussen? Jag har tidigare gjort moussetårta med rulltårta-botten (jag har alltså bakat en plåt med rulltårta och skurit ut bottnar ur denna, så att det blir en tunn, lätt botten). Sedan har jag lagt botten-mousse-botten-mousse. Tror du att det skulle fungera med den här moussen utan att det blir för tungt så att det understa lagret av mousse trycks ut??
    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  25. Hej!

    Moussen blir ganska fast coh tung. Jag gillar din idé med rulltårtebottnar! Delar du botten på mitten eller skär du ut rundlar?

    Jag har aldrig gjort den i två lager så jag vet inte hur det blir. Det jag kan tänka mig kan bli lite trixigt är att moussen stelnar ganska snabbt. Vilket är bra för det understa lagret - men en risk för lager nummer två ifall den stelnar föör fort så det blir klumpar när man smetar ut den... Har du däremot en form som håller in kanterna så går det säkert bra, då behöver man inte vänta på att det första lagret ska börja stelna.

    Om man inte väntar och gör allt i ett svep.. osäker på om moussen i nedersta lagret kommer att tryckas ut eller inte. Något tycks den nog ut men jag tror ändå att det skulle funka att göra så som du har tänkt.

    Inget kort och koncist svar tyvärr men jag vågar inte lova något när jag inte själv har testat det. Hör gärna av dig med resultatet om du testar!

    Vänliga hälsningar
    Camilla //Mingodasida

    SvaraRadera
  26. Hej igen!

    Nu är det ett år senare och den här tårtan har blivit en favorit, jag gjorde den även på min storasysters 21-årskalas.

    Men nu läste jag igenom alla kommentarer, och man ska alltså inte vispa grädden till moussen? Det har jag gjort både de här gångerna...

    Men den är gudomligt god, farlig att ha stående i kylen när man kommer hem hungrig från skolan!

    Tack för en fantastiskt inspirerande blogg! =)

    SvaraRadera