måndag 29 mars 2010

Banan- och chokladkakor

När jag ändå var i bakartagen förra veckan passade jag på att testa en till, för mig, ny småkaka med smak av banan och choklad. Jag valde mjölkchoklad denna gång men det går lika bra att använda mörk choklad istället. Kakorna blir mer halvmjuka och sega än torra och spröda och har en lagom smak av banan.


Banan- och chokladkakor

30-35 st

175 g smör
2 ½ dl brun farin
1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 banan
1 ägg
3 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
150 g mjölkchoklad

Rör ihop smör, farinsocker, socker och vaniljsocker. Mosa bananen och rör ner den och ägget. Blanda havregryn, mjöl, bakpulver och salt i en skål - blanda ner i smeten. Grovhacka och vänd ner chokladen.

Klicka ut små högar på en bakpappersklädd plåt med hjälp av en tesked. De flyter ut under gräddningen, så ca 12 kakor per plåt är lagom. Grädda i 200 grader, ca 8 minuter.

3 kommentarer:

  1. Dessa verkade ju kalasgoda! Ska läggas på minnet!

    SvaraRadera
  2. Godaste kakorna, och jag har ätit en hel del kakor i mitt liv. Sega med en alldeles perfekt smak av banan och chokladbitar i , dessa ska göras igen!

    SvaraRadera
  3. Var genast tvungen att prova, riktigt goda :)

    SvaraRadera