onsdag 3 februari 2010

Skogspanna

En riktig höstmiddag i feburari! Champinjoner, lök och lingonsylt ger jättefin smak åt såsen. Jag lagade detta några gånger för ett antal år sedan men sedan glömdes det, som så många andra recept, bort. Tur jag hittade det igen! ;)


Skogspanna
4 port

500 g fläskfilé
1 gul lök
200 g champinjoner
4 dl matlagningsgrädde
1,5 msk kalvfond
2-3 msk lingonsylt
2 msk färsk timjan
Salt, Svartpeppar

Skär fläskfilén i skivor, bryn i smör och krydda med salt och svartpeppar. Lägg åt sidan.

Hacka löken och dela svampen i fyra delar. Stek svampen i smör några minuter, salta och peppra lite. Häll i löken och fortsätt steka tills den mjuknar och får lite färg. Häll i grädde, fond och lingonsylt. Koka upp, lägg sedan ner köttet och låt såsen koka i några minuter till. Rör ner timjan i slutet.

Det är gott med pressad potatis till!

4 kommentarer:

  1. Hej vilken fin sida du har. Hittade hit via Kardemumma Gumman. Hit kommer jag gärna fler gånger.

    Kram Louise

    SvaraRadera
  2. Den där rätten brukar jag också göra, fantastiskt gott. Dock har jag aldrig provat med timjan och lingonsylt så det ska jag göra nästa gång :)

    SvaraRadera